stress- en relaxmanagment - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu stress- en relaxmanagment - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

stress- en relaxmanagment

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

17 November 2011 | Panama, Bocas del Toro

Dag vriendjes en vriendinnetjes!
Even weer tijd voor een update aan mijn kant (jullie mogen mij ook best even vertellen hoe het jullie vergaat! ik ben heel benieuwd wat ik allemaal mis).
Allereerst zal ik jullie vertellen van mijn drama met het vliegticket. Mijn vlucht staat terug voor 23 december, maar een tijdje terug heb ik besloten dat ik langer wil blijven en sinds kort weet ik dat ik tot eind februari wil doorreizen. Alle moed verzameld en maandag mijn ticket geprobeerd te verlengen.
Alles ingevuld en bevestigd, bleek er toch iets mis gegaan.
Ik snel thuis bellen en uitgelegd en na wat telefoontjes door de helden aan het thuisfront kwam ik erachter dat er een fout zat in de website op die dag. Heb ik weer! Na de stress te laten gaan, vandaag weer opnieuw geprobeerd. Blijkt nu dat ik moet bellen ipv dat ik zelf kan doen online. Wat een gezeik! Ik hoop dat het lukt, ik hou jullie op de hoogte.
Dan nu wat leukers. Ik heb inmiddels al 2 duiken gemaakt! Zondag en maandag de eerste 2 van de 5 examens gemaakt en dinsdag dus gedoken. Wat een ervaring, wat gaaf! Een heel nieuwe wereld. Eerste duik was bij een ferry wreck, veel kleine gekleurde visjes gezien en tweede duik was bij hospital point, waar een soort wand vol koraal zat. Veel kreeft gezien, een heel grote barracuda en nog veel meer vissen waarvan ik de naam (nog) niet weet.
Volgende week op naar mijn resterende 4 duiken tot mijn certificaat!
Oh en dan natuurlijk het vrijwilligerswerk. Deze week heb ik nog geen werk, omdat november de maand van onafhankelijkheid is en daardoor veel feestdagen waardoor de scholen veel vrij hebben en ik dus niks kan doen. Ik begin volgende week dinsdag en vrijdag. Ben benieuwd.
De 2 weken daarna werk ik bij het bejaardentehuis van maandag tot vrijdag, in de ochtend. Meer werk en ander werk dus. Ik hoop vooral dat de communicatie goed gaat, aangezien ik nog maar basis Spaans kan.
Doordat ik zoveel vrij heb, heb ik wel veel tijd voor het leren van mijn duikbrevet en activiteiten doen.
Maar je wil hier niet te veel doen, want dat is simpelweg onmogelijk door de bloedhete zon. (die de afgelopen 2 dagen weer volop schijnt, jippie!)
Gisteren was het Bocas dag. Zoveel jaar geleden werd Bocas bevrijd en scholen en mensen kwamen van het vasteland en andere eilanden naar Bocas del Toro. De dagen ervoor hoorde ik ze al af en toe oefenen met hun drums. Er was een lange optocht van verschillende scholen en instanties die helemaal in pakjes en al drumden, traditionele kleding lieten zien, zongen, gewoon in de maat lopen of dansjes deden. Heel bijzonder om te zien en mee te maken. Overal waren kraampjes met eten en gekke spelletjes die je kon spelen. Het deed me een beetje denken aan koninginnedag.
Daarna met vriend van de school/concierge op zijn motor naar Playa Bluff gereden. Ja veilig achterop met helpmje. Playa bluff is echt een mooi strand om lekker te liggen, het dichstbij op het eiland zelf. De golven waren alleen megagroot dus na even in de branding gelopen te hebben, reden we verder. Hoger en door de jungle (wel een asfaltweg, de enige) richting de andere kant van het eiland naar Boca del Drago, het zeesterrenstrand. Hier is de zee veel rustiger, onwijs helder en als je geluk hebt zie je af en toe een zeester.
Als je dorst hebt, beuk je simpelweg een kokosnoot tegen de stam en drinken maar! Hoppa, zo doe je dat hier. Echt te gek.
´s Avonds nog even uit geweest in de Barco nogwat (sunken ship). Nog nooit op zo´n gave plek geweest voor uitgaan. Je hebt een soort open ruimte om te dansen met de bar en daarachter kan je twee kanten op via steigers op wat water. Ertussen kan je in het water kijken naar het gezonken schip en de visjes of zelf een duik nemen als je gek bent (of dronken, of allebei). Leuke mensen, leuke muziek.
Morgenavond is de BBQ avond en zaterdag ga ik mee met de catamaran tour (zeilboottochtje voor de hele dag, naar verschillende plekjes om te zwemmen en te snorkelen).
Hopen op mooi weer dus.
Verder ga ik straks in mijn hostel proberen mijn ticket alsnog te verlengen en daarna beetje chillen in de hangmat, want het is bloedjeheet en ik heb eigenlijk niet veel zin in wat anders. Overgave aan relaxen, iets wat ik hier al aardig leer, hoewel ik nog steeds mijn plannen in mijn agenda schrijf.
Oh ja, ik zal ook even wat foto´s uploaden als het lukt.
Liefs!

  • 17 November 2011 - 18:25

    Fia:

    Hee Myrthe,

    Ben een beetje jaloers denk ik. Lijkt me echt heerlijk om gewoon te kunnen relaxen. Daar is hier helaas geen tijd voor, al heb ik het wel minder druk met school dan vorig jaar en gaat mevrouwtje cialdella bijna elk weekend 1 à 2x uit. Al moet ik dat nu maar wat gaan mindere want had toch nog 3 vd 8 toetsen onvoldoende. O Myrthe, die leraren op t jve zijn zo raar nu! Ze leggen opeens veel duidelijker uit en de leraren die nog geen studiewijzer hadden, hebben die nu wel. Of had ik dat al verteld toen je nog in NL was? Verder nu plannen aan het maken voor de zomervakantie. Ga een maand interrailen door Europa met Naomi,Romy en Maxime. Nou, super veel succes met je duikbruffet! En veel plezier nog! Tot leesze! Kusss

  • 17 November 2011 - 18:34

    Frank:

    Ja, net als destijds bij Thomas is het soms lastig iets anders te schrijven dan *wat doe je leuke dingen*. Maar ik ben echt een beetje jaloers op wat je ziet, doet, voelt, meemaakt! De nieuwe foto's geven toch weer een aardige indruk hoe het daar is (die lekkere gammele brug op de grens van CR naar Panama). Je vraagt hoe het hier gaat: De weermannen zijn verdeeld, sommigen voorspellen een *horrorwinter*, andere spreken dat vandaag gelukkig weer tegen. Maar iedereen bereidt zich door die hype wel voor op een strenge winter; winterbanden, antivries, ijzers voor onder je schoenen, strooizout, sneeuwschuivers etc. Voor de muziekliefhebbers kan er vanaf vrijdag 18/11/2011 weer gestemd worden op de TOP2000 van Radio2, die Eerste Kerstdag begint. Oh, ja, echt NL nieuws: Kees, van Flodder, is de nieuwe enige echte TV Sinterklaas. Er is ook een nieuwe schimmel, de oude gaat met pensioen. Succes met je duikdiploma! Liefs, Frank.

  • 17 November 2011 - 21:32

    Layla:

    Drolloe! Jeetje wat een verhalen weer! Altijd leuk om weer wat te horen =) En foto's! Woehoe!
    Ik ga je nu meteen mailen voor weer updates uit purmereutel!
    Houd je mailbox in de gaten ^^
    Xxxxxxxxxxx

  • 17 November 2011 - 22:02

    Els:

    hoi myrthe,
    wat kijk je angstig op je chocoladefoto, ik zou angstig kijken bij die enge brug, bah.
    wat goed dat je je duikbrevet gaat halen. doet me weer denken aan onze duik in spanje, nou ja, ik kwam niet verder dan de rand van het zwembad, maar toch. hier alles verder zijn gangetje. al 1

  • 17 November 2011 - 22:05

    Els:

    chips, op het verkeerde knopje gedrukt, en dus geplaatst.....
    ik ga verder: al 1 keer ijs gekrabt (klopt dit woord wel?). o en ik lees dat frank het heeft over antivries, moet ik ook nog doen, maar ik weet nog niet hoe het moet. nou ja, klep open doen en kijken maar.
    op school druk bezig met de sint, elke dag het sinterklaasjournaal, gezellig hoor. ook lootjes getrokken, maar wel gek dat het nu zonder jou is. kan ik niet even overleggen of het goed gaat.
    ik mis ook wel verhalen en reacties van vrienden en kennissen. waar blijven ze, post ook iets op deze blog en zet niet alles op de mail, wij willen ook meegenieten!
    dikke kus en succes met je duikbrevet, kan je lekker met thomas de diepte in......

  • 18 November 2011 - 08:25

    Madelon:

    Hoi Myrthe, wat een heerlijkheid om op mijn werk af en toe zo'n blog van je te lezen, ik word stinkjaloers, dat weer wel, en die foto's, maak ons maar gek!
    Hier is het lekker koud geweest afgelopen week, de winterjassen en wanten moeten worden opgesnord, want de zomer is hier nu echt voorbij (en de heftst ook geloof ik), in 1 dag alle blaadjes van de bomen in onze straat, wel een vreemd gezicht opeens. Dat zal bij jou met die palmen niet gebeuren, lekker he, die cocosnoten. Pas op voor piranha's, ik las net op teletekst dat in Mexico bij een bepaald strand al 15 mensen door Piranha;s gebeten waren, maar ze houden het strand open want anders verdienen ze niets meer, haha: je teen eraf, pech maar koop nog een leuke souvenir..
    Groetjes en ik wacht met spanning op je volgende verhaal. Madelon

  • 18 November 2011 - 20:03

    Thomas Groenendaal:

    Gaaf dat je bezig bent met je PADI! Ik ga in december met Tsjalling een weekje op een boot in Egypte zitten en dan elke dag duiken. Heb er erg veel zin in en ben er ook wel aan toe om er even tussenuit te gaan. Wat schrijf je veel verhalen, in tegenstelling tot mijn reis ;-) Je vermaakt je nog prima zo te zien, mooie foto's en leuke verhalen. Geniet met volle teugen en weet dat je hier nog heel veel naar gaat terug kijken met een warm hart. Kutje! Bro

  • 19 November 2011 - 09:52

    Els:

    hoi myrthe,
    je moet de groeten hebben van anneke (van kim).
    gisteravond kwamen kim en layla mijn lege nest vullen: ze kwamen koken en filmpje kijken. erg gezellig. daarna zaten we onze nagels te lakken met jouw lak natuurlijk en crackellak van layla. o, ja, je kledingkast is na deze avond ook opeens een stuk leger. tja, als de kat van huis is.......
    ik zal nog een update schrijven over de expeditie, komt via je mail.
    en nu hntm af is begint maandag antm! heerlijk, maar wel jammer dat je er dan niet bent (kan dat niet, elke maandag ff terug?)
    dikke kussen, els.

  • 21 November 2011 - 08:33

    Rosa:

    Hee lieve myrthe,
    Leuk verhaal, en het is moeilijk om voor te stellen dat je daar moeite hebt om iets te gaan doen vanwege de hitte. Hier wil je namelijk de deur niet uit omdat het zo verschrikkelijk koud is. Afgelopen week heeft het al een aantal keer gevroren, maar nu is de temperatuur een paar graden boven nul.
    Ik ben de laatste maanden druk bezig met de studie (bewegingswetenschappen). Ik vind het best leuk, maar ik moet in december al een vak herkansen ('gaat lekker dus'). Verder doe ik op dinsdag EHBO en train ik nog volop.
    Gister was trouwens weer de intocht van Sinterklaas in Den Ilp, waarbij ik Sint weer van dienst ben geweest door mij te verkleden als Piet.

    Ik hoop dat het lukt met je ticket! En ik kijk uit naar je volgende avontuur.

    xx Rosa

  • 22 November 2011 - 09:01

    Frank:

    Betekenis en herkomst van Myrthe

    Myrthe is een Nederlandse meisjesnaam.

    De betekenis van de naam is `Naam van een altijdgroene heester. Mirte was in de Oudheid en symbool voor liefde, geluk en vruchtbaarheid`. Niet te verwarren met MIRRE, dat is gomhars....

  • 27 November 2011 - 17:06

    Gaby En Alexander:

    Buenos dias Myrta,
    Het is ook nog wel eens leuk hier. Gisteren (zaterdagavond) ouderwets bij je moeder wezen eten. Thomas kwam nog langs... Thomas en Alexander een spelletje doen, Els en ik lekker ouwehoeren op de bank, de gordijnen dicht, kaarsjes aan.
    Er is nog meer "gezelligheid" in zicht met de feesdagen en de familie in het zuiden en als we het dan zat zijn, smeren we hem naar Egypte. Op 5 januari vertrekken we. Je kunt er heel mooi duiken en snorkelen. Aanrader! Alexander gaat daar zijn verjaardag vieren en we zullen proosten op de jouwe, maar dat is nog ver weg.
    Alle goeds, groetjes en besos van Gaab en Aal

  • 27 November 2011 - 17:08

    Gabriela Y Alejandro:

    O ja, we hoorden ook dat het gelukt is met het veranderen van je ticket en dat je 16 februari vanaf San Jose naar Amsterdam vliegt.

  • 28 November 2011 - 18:10

    Els:

    hee, wat een mooie profielfoto.
    uit je lievelingsfilm, titanic.
    leuk.
    en wat goed dat je op vrijdag terugkomt. heb ik lekker de tijd om je op te halen.
    ik ben al op zoek naar een mooie witte lap om als spandoek te dienen.

  • 02 December 2011 - 12:37

    Leo:

    Hey myrthe! Klinkt allemaal super als ik het zo lees. Wel een beetje kut van je vliegticket maar las in de comments dat het al geregeld is. De foto's zien er ook echt top uit! Nog heel veel plezier en succes met het behalen van je duikcertificaat! groetjes van Kim en mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 25787

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: