una carta a bocas - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu una carta a bocas - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

una carta a bocas

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

02 December 2011 | Panama, Bocas del Toro

hola familia y amigos,
lo siento que yo no se he escribido para mucho tiempo, pero ahora tengo mas tiempo porque la clima esta mal, mucho lluvia y vente, hace frio!
entonces, se estoy escribiendo un blog.

zal ik dat maar even vertalen dan? vooruit dan maar ;)
hoi familie en vrienden,
sorry dat ik jullie lange tijd niet heb geschreven, maar nu heb ik meer tijd want het weer is slecht, veel regen en wind, het is koud!
dus, schrijf ik jullie nu een blog.
zoiets moet het tenminste voorstellen, haha.

goed, in de tussentijd is er alweer veel gebeurd. sommige dingen meer interessant dan andere. allereerst: het aftellen kan beginnen! het is eindelijk gelukt met het omboeken van mijn ticket en ik vlieg terug op 16 februari, maar kom vrijdag 17 februari aan rond etenstijd, nederlandse tijd.
in de tussentijd heb ik ook contact gehad met lisa, die projecten doet in costa rica. tussen de projecten is ze 1, 2 dagen in de `bewoonde wereld` en ik vertelde haar mijn vluchtnummers. als het goed is, vliegen we nu samen terug. ze heeft contact gehad met haar organisatie en die regelen het nu verder. ik hoor weer iets van haar de 15e. we gaan afspreken in panama stad, rond 20 december.

zoals ik al eens eerder schreef gaat niet alles zoals gepland. en dat is natuurlijk prima, maar voor mij is het belangrijkst dat ik het wel leuk heb. ik ben hier voor mezelf en doe liever niet iets waar ik me niet prettig bij voel. ik heb het over het vrijwilligerswerk. eerst was er niet het werk beschikbaar wat ik oorspronkelijk zou doen, namelijk (helpen) lesgeven op een school. toen was er een alternatief, maar daar werd ik niet erg blij van. ik heb het 2 keer geprobeerd (goed, misschien niet zo volhardend, i know). maar, zoals ik al vertelde, ben ik bezig met mijn duikcertificaat. de duikschool is van een nederlandse man die daar woont met zijn hondurese (?uit honduras) vrouw en hun 4 jarige zoontje shane. de vrouw, carol, heeft lesgegeven op de school/hostel waar ik nu hier in bocas verblijf. ik vertelde haar over mijn issues met het vrijwilligerswerk en daardoor besefte ik dat dit niet was wat ik wilde. toen vertelde carol mij dat ze wel wat hulp met shane kon gebruiken. ze hebben hem van school gehaald, omdat shane niet de aandacht krijgt die hij nodig heeft en daardoor achterstand oploopt (schoolsystemen hier zijn niet echt super hier). dus kom ik elke dag een paar uurtjes langs om wat huiswerk met shane te doen, te spelen, hem meenemen naar het strand of een wandelingetje maken, etc. zo hebben rob en carol even rust, vermaak ik me weer een paar uur met zombies doden, dinosaurusje spelen en kleuren en heeft shane een energie uitlaatklep (want dat kind is druk!). in ruil daarvoor krijg ik eten en drinken, voor de tijd dat ik er ben en (tot nu toe) 2 extra duiken. fair deal wat mij betreft. ondertussen ontmoet ik ook hier en daar wat duikers en de duikintructoren daar zijn ook leuk om mee te kletsen (ze helpen me met mijn spaans en ik hun met hun engels).
voor de rest wat het duiken betreft staat het er zo voor: ik heb mijn theorie gehaald en ik heb nog 2 duiken openstaan waarin ik skills moet laten zien. rob is mijn instructeur en we wachten op mooie dagen. het is de afgelopen tijd nogal regenachtig of in ieder geval druilerig geweest (echt novemberweer), maar ik heb nog een weekje over dus dat komt goed en dan ben ik gecertificeerd duiker :)

tja wat valt er verder te vertellen? ik ben nu alweer 3 weken op bocas en net als in puerto viejo heb ik het idee dat ik het wel heb gezien (al valt er nog zo veel te doen, maar ja keuzes..) ik moet eerlijk toegeven dat ik het afgelopen week wel moeilijk had. ik miste thuis en leuke mensen in het hostel gingen weg en ik vond mijn werk niet leuk. gelukkig voel ik me nu beter, ik voel me thuis bij de duikschool, natuurlijk want het is the dutch pirate en ik ben dutch en sort of a pirate, arrrr (layla heeft hier bewijs van, haha). en er zijn gelukkig nog andere leuke mensen over die ook leuk zijn. ik slaap helaas niet meer alleen op mijn dorm. we hebben hier afwisselend met 3 of 4 personen geslapen (thank you oordoppen & slaapmasker!).

zal ik jullie over mijn verdere plannen vertellen?
volgende week zaterdag wil ik vertrekken. ik neem de boottaxi vroeg in de ochtend om vervolgens in almirante de bus naar david te nemen (vier uur in de bus, maar mooie tocht door de bergen!). david is de hoofdstad van de provincie chiriqi of chiqiri maar er valt niks te beleven. dus op naar boquette (nog eens 1 uur). boquette is een rustig bergplaatsje met koffieplantages, vulkaan baru, hot springs, riviertjes en jungle. daar wil ik een paar dagen blijven om de omgeving te zien en te wandelen (wandelen? ja, wandelen. moet ik wel eerst even wandelschoenen kopen, maar toch). de temperaturen daar zijn natuurlijk kouder dus ik hoop dat ik genoeg warme kleren bij me heb.
dan wil ik op naar panama stad. maar vanuit boquette is het 8-9 uur met de bus dus om de tocht te breken stop ik halverwege bij het plaatsje el valle, op 5 uur afstand van boquette. daar zijn ook weer hot springs (schijnt mooier te zijn dan in boquette) en een dierentuin! (eh... jungle? nee, dierentuin!). 2 dagen daar lijkt me zat. dan weer verder naar panama city, nog eens 5 uurtjes. daar wil ik het kanaal bezoeken, de oude binnenstad casco viejo, shoppen in het grote winkelcentrum en verdwalen in de stad, zoals je alleen in een grote stad kan verdwalen. en dan hopelijk lisa ontmoeten en plannen voor kerst maken.
we zullen samen de pacifische kant van costa rica ontdekken en, als we elkaar dan nog niet de haren uit het hoofd trekken, nicarague en ook guatemala zien. (hopelijk!!)

het is fijn om jullie berichtjes te lezen hoe het met jullie gaat in nederland, muchas gracias! ik kan niet wachten tot het wederzien en ik verwacht jullie allen vrijdagavond 17 feb op schiphol! ;)

hopelijk heb ik jullie weer even voor een tijdje zoet gehouden met mn lange verhaal. veel plezier met sinterklaas, dat gaat dit jaar compleet aan mij voorbij vrees ik. maar daartegenover staat dat ik wel thanksgiving heb gevierd! met kalkoen met cranberrysaus en al.

dus lieve iedereen, blijf vooral reageren. wat houdt jullie allemaal bezig?

quiero ustedes, falta ustedes,
pero voy a ver a las diecisiete febrero! muchos besos, myrthe

• 02 December 2011 - 16:42

Cantu:

Super leuk weer zo'n lange blog! Ondanks dat we lekker geskyped hebben en ik je eindelijk weer gezien heb (*happyface* !!!), brengt een blog toch meer informatie. En inderdaad, jij bent een echt piraat! (hey dat rijmt! lijkt alsof het bijna sinterklaastijd is =P over sinterklaas gesproken.. ik heb net te horen gekregen dat ik maandag zwarte piet mag zijn op mijn moeders basisschool! yeah!) Super koel dat je je duikcertificaat bijna hebt! Ik heb mijn digiD bij cbr opgegeven, wat betekent dat ik dus snel een tussentijdsetoets mag doen! Hebben we allebei iets spannends om naar toe te leven. Ik hoop echt dat het weer daar snel beter wordt, maarja het is niet voor niks herfst =P
    Dat was het dan even weer lieve piraat mankpoot, want ik ga koken. Ja je hoort het goed Layla gaat der handjes laten wapperen in de keuken! En vanavond komt Kim hier een flimpje kijken en dan gaan we de derde poging tot cocktails drinken in 13 proberen, want dat is tot nu toe alleen nog mislukt..
    Wens me succes voor beide onderdelen =P En ik spreek je vast snel weer!
    Love and miss you! Xx

• 02 December 2011 - 17:03

Kim:

Leuk dat je toch nog af en toe even mijn advies opvolgt :) haha, ik vind het fijn om weer even wat over je te lezen. Trouwens ik denk dat je wel talent heb voor het schrijven van blog voorzover dit een talent kan zijn. Je hebt nog genoeg plannen zo te zien en leuk dat je nu ook iets met kindjes doet :) ik loop nog steeds lekker stage en begin het steeds leuker te vinden. Maandag lekker Sinterklaas vieren met de kids! Als je thuiskomt in februari zorg ik er persoonlijk voor dat Sinterklaas alsnog wat voor jou heeft achtergelaten bij mij thuis, ik ga gewoon extra hard zingen ( ik denk dat dat wel werkt :p) & natuurlijk kom ik je ophalen van schiphol pikkie, of ik nou iets anders heb of niet ;) nou ik ga maar is douche enzo anders krijg ik van Layla op me kop dat we weer niet naar de 13 kunnen. Dikke kussen en knuffels!

• 03 December 2011 - 08:36

Alejandro:

Mirta,

Ik krijg de kriebels als ik je verslag lees.
    Hier is het ook regenachtig en druk met werk en alle feestdagen. Morgen komt Sinterklaas en ben benieuwd wat hij gaat brengen. Laatst bij Els met Thomas en Gaby gegeten, erg lekker en erg gezellig. Ik heb Thomas ingemaakt met Monopoly :-), nice.

Yo también te echo,
    Alexander

PS. wat zie je zoal daar onderwater?
    Wij hebben geboekt voor Marsa, Alam - Egypte en gaan twee weken in januari 2012 :-)

• 03 December 2011 - 13:27

Els:

ha lieve myrthe, wat een lekker lang verslag weer, dat brengt weer wat zon in deze sombere dagen.
    wat vreselijk jammer van dat vrijwilligerswerk zeg, daar had je je toch iets anders van voorgesteld. nou ja, nog een weekje en dan neem je de vrije vleugels.
    thomas had na 7 weken ook een moeilijk weekje en jij nu ook, kennelijk is dat een grens. nou, ik heb het af en toe ook hoor, maar meestal vermaak ik me prima.
    wat een enorme reis zeg, met die bus. ik had geen idee dat panama zo groot was. toch maar eens die kaart erbij pakken. hoop dat het leuk wordt met lisa erbij, ik denk het wel.
    geniet en schrijf, wij reizen dan in gedachten met je mee.
    dikke kus, xxxxxxxxx

• 03 December 2011 - 14:23

Gaby:

Muy bien, Myrta, zo zie je maar, een idyllisch eiland in de tropen is ook niet altijd alles. (look who is talking) Inderdaad jammer van het vrijwilligerswerk, want dat lijkt me dé manier om meer van het land mee te krijgen. Nou ja, kost en inwoning en gratis duiken is mooi meegenomen. Boquete heb ik over gelezen nadat wij in CR zijn geweest. Schijnt leuk plaatsje te zijn, met veel ecotoerisme enzo. In CR zijn we op een koffieplantage geweest, maar de bonen waren al geoogst (februari) en er was niet veel te beleven. Nooit bij stil gestaan dat je beter in of voor de oogsttijd kunt gaan. Wanneer die is ? geen idee...
    Enne.. Els, Panama is, net als Costa Rica, niet zo groot. Het is meer bergje op en bergje af over niet al te brede weggetjes.
    Myrta, veel sterkte, ik ben benieuwd naar de verdere avonturen in Panama.
    Adios y hasta la vista, Gaby

• 03 December 2011 - 18:32

Annet :

Leuk hoor die verhalen van je. Ik moet ze ook steeds aan Eileen voorlezen, want die gaat dit later ook doen als ze zou oud is als jij. 17 februari is haar verjaardag en ze vond het wel cool dat je dan thuiskomt. Wij zullen je dan wrschlk niet binnenhalen. Het is hier een spannende tijd met de sint in aantocht. Vanavond nog 1x schoen zetten en alle liedjes keihard meezingen en dan maandag pakjesavond. Verder zijn we het kerstdiner bij Els aan het plannen. Jammer dat je er niet bij bent! We zullen je zeker missen, vooral Eileen. Veel plezier nog daar en groetjes aan Lisa. Dikke xxxxx van ons.

• 04 December 2011 - 09:47

Kate:

Hey piraatje! Thanks voor de heerlijke verhaal! Echt leuk om door je verslag even je perikelen mee te maken! Van die heimwee, tja, niet meer dan normaal denk ik. Het komt en het gaat weer en helpt je weer wat over jezelf ontdekken.
    Hier is nog steeds heerlijk NL weer :(( met veel wind en regen als het niet vriest, dus trainen op de racefiets is niet altijd een pretje.Gelukkig kom ik af en toe wat sportiefelingen tegen en fietsen we een stukje samen en kletsen gezellig over alles en nog wat. Dan vergeet je die harde wind en de kou voor even.
    De familie is al de taken voor kerst druk aan het verdelen en alles en nog wat bespreken. Wij weten nog niet of we er zullen zijn, want we spelen met de gedachte op vakantie te gaan. Lekker weg waar de weg ons brengt. Maar als we in NL zijn dan zal wat mij betreft een rare dinner zijn zonder jou! Maar ja, feb is dan niet zo ver meer en kan ik je weer zien. Asta el aeropuerto en Amsterdam! besos y abrasos xxx

• 04 December 2011 - 09:56

Cees En Juut:

Hoi Myrthe, wat fijn om zo'n lekker lang verhaal te lezen. Jammer van het vrijwilligerswerk maar super dat dat zo goed is opgepakt door de mensen van de duikschool. Mooie plannen heb je allemaal. Veel foto's maken hoor! Hier alles ok. Opa komt vanmiddag en ik zal hem je blog laten lezen zodat hij kan reageren. Sinterklaas vieren we niet maar we verheugen ons wel op kerst. Cees en ik hebben lekker vrij tussen oud en nieuw. Zalig. We hebben geen plannen maar gewoon gezellige dingen doen. Met Jules gaat het ook goed. Het weer is - net als bij jou - regen, wind en koud. Jammer voor je, had je toch niet liever naar iets zonniger gegaan? Of is het weer daar van slag. Je Spaans ziet er uitermate profie uit. Tof hoor. Nah, wsl laat Opa vanmiddag een reactie door ons er op plaatsen. Dag lieve mooie dame.

• 04 December 2011 - 17:02

Opa Groenendaal:

Lieve Myrthe,

Bedankt voor je uitvoerige verslag. Het valt mij op dat je Spaans goed is, maar totaal van het hele onderneming toch een beetje tegenvalt. Je lijkt me handig genoeg om het nog zo interessant en prettig mogelijk voor je te maken. Vervelend dat het vrijwilligerswerk wat toch ook een onderdeel was van je excursie een beetje tegenvalt.
    Leuk dat je bijna je certificaat hebt. Dat is in ieder geval positief. Niettemin lieve Myrthe wens ik je voor de komende weken heel veel plezier en genoegen vooral de toch waar je overschrijft door Costa Rica zal je best interesseren. Maak mooie foto's als het kan. Ik hoop dat het weer gauw verandert ook in de andere landen. Liefs Opa Groenendaal

• 04 December 2011 - 23:13

Anne:

Hey Myrth!

Wat leuk te horen dat het zo goed met je gaat! Klinkt allemaal super chill en echt tof. Zoals het hoort te zijn. Leuk dat je gaat proberen om naar Guatemala te reizen. Mocht je nog wat willen weten, you can ask ;) sowieso mag je Lake Atitlan en Antigua niet missen.

En wat mij bezig houdt? Druk met school. Loop tegenwoordig praktijk op school, 2 weken restaurant gehad, nu 3 weken keuken inclusief sexy pakje. Verder werken in het casino dus alles lekker koeterdekoet. Helaas moet ik de 23e t/m 27e werken, dus kerst zal ik dit jaar missen. Maar op het werk word het vast ook gezellig. En ohja, vandaag druk bezig geweest met n ticket kijken voor india! Als jij net terug komt ben ik wss al weg, lekker 3 weekjes door india backpacken met jochem ofc. (don't ask ;)) Eerst zien of het allemaal doorgaat.

Dus alles z'n gangetje.
    Meid, ik weet was wat laat met mn reactie maar leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Vandaag nog even Bent gebeld en die is ook helemaal klaar voor Australië. Allemaal de weide wereld in dus ;)

Geniet lekker en succes met duiken
    Liefs An

• 09 December 2011 - 15:55

Els:

zo myrthe, je laatste uurtjes in bocas zijn aangebroken. morgen weer op reis, helemaal alleen. nu ga je echt het avontuur tegemoet, er is niets meer geregeld, dus zelf een slaapplaatsje zoeken, eten regelen, etc. een beetje pekingexpres idee.
    hier zitten we al dik in de kerststemming, althans, op school. thuis nog niet, maar oostzaan is al zwaar versierd. is dat daar ook zo? hele goeie reis en laat snel wat van je horen.

• 23 December 2011 - 11:25

Rosa:

Lieve myrth,
    Nog gefeliciteerd met je duikerscertificaat! En natuurlijk zal ik vrijdag 17 februari op schiphol staan!! Kan niet wachten om iedereen weer bij elkaar te zien.
    Ik heb al echt al veel niet gelezen, dit is pas je stukje van 2 december en dat is 3 weken geleden. Je hebt thanksgiving gevierd met kalkoen en overmorgen is het alweer kerst. Mijn moeder zegt aldoor dat ze ook een keer kalkoen wil maken (maar lijkt mij niet zo'n goed idee als we het maar met zijn 5'en vieren). Maar ik moet wel toegeven dat ik ook benieuwd ben hoe zo'n grote kip smaakt.

Lieve myrthe, volgens mij is dit het laatste stukje dat ik nog moest lezen: Ik wens je daarom nu nog een keer een fijne kerst, een nog een heel voorspoedige reis!!

XXX Rosa