compleaños feliz - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu compleaños feliz - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

compleaños feliz

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

10 Januari 2012 | Mexico, Tulum

ola amigos, amigas, familia y extranjeros locos,

wowwww veel verandering van plaats en veel reizen deze afgelopen week. mijn voornemen om meer te reizen is nu al uitgekomen, haha. heb tot nu toe elke nacht op een andere plek geslapen.
ik zal jullie eventjes vertellen waar ik allemaal ben geweest.
zondag 1 januari was ik van boquete naar david gegaan en daar 1 nacht gebleven.
maandag 2 van david, de grens oversteken met costa rica en 1 nacht gebleven in een plaatsje genaamd san isidro.
de volgende dag, dinsdag 3, naar san jose gegaan en een tof concert gezien in een jazz cafe.
woensdag 4 een vlucht geregeld naar guatemala city en dezelfde dag vertrokken en naar het pitoreske bergplaatsje omgeven door 3 vulkanen, waarvan 1 actief, antigua gegaan.
kou weer eens goed ervaren, brrrr. de volgende ochtend de markt en het dorpje bekeken, wat mooi daar. veel locals, veel mooie vrouwen in traditionele kleding maar ook armoede. prachtige omgeving en mooie huizen en straten.
vrijdag 6 januari naar san cristobal, mexico gereisd. woehoeee we waren in mexico aangekomen, na 12 uur in de bus, pfoe. ook een ontzettend mooi schattig dorpje, vergeijkbaar met antigua maar nog meer artistiek. de maya energieen kon je voelen hier. ik voelde me die avond niet zo lekker, dus vroeg bed in, ook weer koud by the way.
zaterdagochtend voelde ik me weer kiplekker, gelukkig maar want busrit naar palenque, jungle! eindelijk weer m'n sjaal af en tshirtje aan.
geweldige live muziek en een vuurshow gezien en de volgende dag m'n eerste maya ruines gezien! wauw, ongelooflijk gaaf zeg, indrukwekkend. maakt me ontzettend enthousiast voor m'n studie antropologie die ik wil doen.
zondagavond de bus genomen naar tulum. helaas wilde francisca om mysterieuze wijze niet meer met me samen reizen. die latino's, af en toe word ik wel gek van hun onvoorspelbare gedrag. de ene dag ben je hun beste vriend en de volgende dag krijg je de volle laag.
whatever. vanochtend, maandagochtend in tulum aangekomen en een tof hostel uitgezocht. naar het strand gegaan met een groepje toffe mensen hier en de ruines aan zee bezocht. minder want erg toeristisch, maar gaaf dat het direct aan zee was, helderblauw by the way. yes ik ben weer bij de kust! lekker bikini weer aan, rokjes, topjes. heb ze gelijk laten wassen haha.
dan morgen voor m'n verjaardag ga ik duiken in de celotes. kraters, duizenden jaren geleden gevormd door een ingeslagen meteoriet, gevuld met water vanuit de aarde, waardoor allerlei bijzondere dingen te zien zijn onder water, van stalagnieten, grotten, bomen en wat al meer. blauw water, groen water, donker, licht, zoet water, zout water. kortom, veel te zien en te beleven dus. en dit is wel heel speciaal om m'n verjaardag te vieren. morgen doe ik 2 duiken en overmorgen nog eens 3 en als het morgen goed gaat, gaan we overmorgen 30 meter diep! wauw, het diepst wat ik tot nu ben geweest is 17 meter.
rustig aan met de tequila dus, maar wie weet neem ik er wel eentje en een biertje om na te spoelen en naar bed om morgen fit te zijn.
oeh en er komen vanavond flamenco dansers dansen hier in het hostel, dus wie weet voeg ik nog een dans toe aan de dansen die ik hier heb geleerd! dat zou leuk zijn.

liefjes daar, sterkte met de koude winter, ik zit lekker weer in de zon.
foto's volgen later, soms is het lastig om een goeie computer te vinden met usb aansluitingen en nu zit ik op een laptop van iemand anders.

maak er wat leuks van, van mijn verjaardag. dikke kussen!

  • 10 Januari 2012 - 04:51

    Frank:

    Gefeliciteerd met je verjaardag; je bent nu echt een ervaren reiziger aan het worden! Geniet van alle leuke dingen die je doet en gaat doen en laat het ook even bezinken(niet bij het duiken,dan graag weer boven komen! Groeten van je vader.

  • 10 Januari 2012 - 08:41

    Madelon:

    Hoi Myrthe, allereest nog gefeliciteerd met je verjaardag en een goed 2012 toegewenst! geweldig die avondturen van jou en leuk dat je nog steeds die antropologie ziet zitten. Ik was echt benieuwd, want door zo'n reis wordt het inderdaad wel duidelijk of die studie je echt wat lijkt of niet. Heel leuk dat je er enthousiast over bent. Veel plezier, voorzichtig met duiken hoor! Groetjes, wij (Els en ik) gaan vanavond weer vlammen bij de bridge, dus ff duimen voor ons! Madelon

  • 10 Januari 2012 - 15:29

    Gaby En Alexander:

    Hola Myrta,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Bijzonder hoor, duiken in de cenotes op je verjaardag. Wat een reis heb je achter de rug en waarom zo'n haast? Palenque en San Cristobal klinken goed. Misschien een idee voor ons om te doen. Nou ja, je bent nu lekker in Tulum. We hebben het backpackersstrand gezien toen we Tulum bezochten, zag er cool uit, blauwgroene zee, witte stranden. Wij zaten in Playa del Carmen, waar de gewone toeristen zitten en niet de echte reizigers. (El Tukan, aan het einde van 5th Avenue en later nog een keer Mayan Paradise, in de buurt van het busstation) En, ja ik kan er niets aan doen hoor, maar wij zijn ook in zo'n cenote geweest. Heel eng, in een tuigje naar beneden, (rapellen heet dat, zegt Ali) de diepte in, waarvandaan je kreten hoorde van degenen die al eerder gegaan waren. We hebben alleen maar een beetje rondgezwommen in de cenote. Een soort grot waarvan het plafond ingestort is, met van die mooie stralen licht, net een kathedraal. Veel plezier nog in Tulum.
    Wij zitten ook lekker aan het strand, overdag in bikini, 's avonds met 2 truien, dikke sokken enz. Zondag en maandag gaan we naar Aswan en Abu Simbel, als er nog andere mensen te vinden zijn die dat willen doen. Het is hardstikke rustig in Egypte en we voelen ons rijke stinkerds. xxx besos

  • 10 Januari 2012 - 16:27

    Els:

    ha lieve myrthe, gefeliciteerd met je verjaardag. erg raar dat je er niet bent. in de klas blijven ze maar genieten van je foto's en ook van alle kinderen van harte! wat een heerlijke besteding van je dag zeg, heel anders dan de mijne: voor dag en dauw door donker purmerend naar school, werken en dan in de schemer weer terug. snel eten en dan bridgen (dat is dan wel weer leuk). morgen komen kim en layla je verjaardag bij mij vieren, ze gaan koken, pizza dacht ik. heerlijk. dan nemen we een lekker wijntje op je. nog minder dan 6 weken, dan ben je er weer. ik kijk er naar uit, maar geniet ondertussen wel van je verhalen. dikke kus.

  • 10 Januari 2012 - 17:41

    Ali V:

    Salaam Aleikum Myrta,

    Nog ff wat tips voor de omgeving. Coba is vlakbij, een van de hoogste Maya pyramides in Mexico. Je kan er fietsen tussen de ruines en apen.
    Via Chetumal kun je met de bus naar Belize. Voor de hoofdstad Belize city zijn veel eilanden, waar je kunt duiken met o.a. verpleegster haaien en manta's (rog). Misschien vind je no wat andere linkjes met Egypte onderweg :-)

    Geniet van de Maya's. XXL

  • 10 Januari 2012 - 18:43

    Menno Sem Lia Jan:

    Lieve Myrthe,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    We nemen een borrel op je, en blijven hopen op een koude winter.
    Zoenen van ons.

  • 10 Januari 2012 - 21:47

    Rosa:

    Lieve Myrthe,
    Heel erg gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!! Was de duik speciaal??

    Heel veel liefs Rosa
    b.t.w. Nog een gelukkig nieuwjaar!!

  • 10 Januari 2012 - 22:53

    Roomie Franke:

    Gefeliciteerd! Ik weet niet of je daar al jarig bent of dat je eigen al een half jaar ouder bent in meheeco, maar in ieder geval wens ik je een mooie dag toe.
    Waar en met wie heb je geproost?

  • 11 Januari 2012 - 08:41

    Kate&Piet:

    Lieve meid, van harte GEFELICITEERD met je verjaardag!! echt, een beter manier om het te vieren kon je niet bedenken! heel veel plezier met alles wat je nog moet doen en geniet ervan!
    xxxooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 25790

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: