Vakken kiezen, Salamanca en bezoek - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu Vakken kiezen, Salamanca en bezoek - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

Vakken kiezen, Salamanca en bezoek

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

18 Maart 2016 | Spanje, Madrid

Lieve allemaal, daar ben ik weer met een blogje. Morgen ben ik hier al acht (!) weken. Missen jullie me al een beetje? De afgelopen weken is er weer een hoop gebeurd en ik breng jullie uiteraard weer graag op de hoogte van mijn avonturen. Ik zal verdergaan waar ik vorige keer ongeveer was gebleven. Begin maart moest ik mijn vakken kiezen. Kunnen jullie je nog herinneren dat ik dacht dat dat ging via briefjes die ik aan de docent moest geven met een pasfoto erop? Het ging iets anders. Ik sprak gelukkig een meisje na een vak dat ik probeerde die hier een heel jaar studeert. Ze was op me afgekomen omdat ze me er een beetje ‘lost’ vond uitzien. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik redelijk gestrest twintig minuten te laat de les binnenkwam, omdat ik eerst het lokaal niet kon vinden en toen ik het eenmaal gevonden had, bleek het lokaal veranderd te zijn. En dan gaat het niet om even een paar trappen op en een andere gang in, nee. Het was in een heel ander gebouw. Maar goed, ze had een punt want ik voel me ook af en toe wat verloren op de universiteit, omdat ik sommige dingen niet kan vinden. Waar staat bijvoorbeeld het studieprogramma? Ze vertelde me in ieder geval hoe ik me moest inschrijven: een formulier invullen en dat inleveren bij het Erasmus kantoor. Ze raadde me aan op tijd erheen te gaan, want het kon wel eens lang duren. Toen ik me de volgende dag wilde inschrijven voor de vakken was ik m’n formulier vergeten. Oepsie! Geen man over boord gelukkig, het formulier stond online en ik moest het alleen even printen. Het printen hier gaat alleen wat anders dan thuis. Waar je op de UU in de bibliotheek verschillende printers hebt staan die je gewoon kan gebruiken met de computer die er staat, heb je hier nog een ouderwets printshopje. Er werken twee mensen waaronder een heel klein mannetje. Aangezien ik ook geen usb bij me had (goeie voorbereiding, hè?) mocht ik achter de balie komen bij de Kleine Man en naar de site gaan waar het formulier stond om te printen. Toen ik eenmaal weer bij het Erasmus kantoor stond met een ingevuld formulier was het een stuk drukker geworden, maar het is gelukt. Ik heb me ingeschreven voor drie vakken: typologie van talen, mindtheories en cognitieve wetenschap en Andalusische cultuur. Na de inschrijving kan ik online gelukkig meer inhoud van de vakken zien waardoor ik erachter kom dat er wel degelijk huiswerk is of artikelen om te lezen.

Ondertussen was er iets heel leuks gaande. Ik had namelijk bezoek! Mama kwam op een zondag aan zodat ik haar kon ophalen van het vliegveld. Tijdens de lunch vertelde ik dat er een Kandinsky tentoonstelling was en per toeval had mama na haar vakantie en project over Kandinsky. Het bleek de laatste dag te zijn van de tentoonstelling dus op goed geluk gingen we daarna op pad om kaartjes te kopen. Het was gelukt! We hadden kaartjes voor die avond om 22:00, de eerste en laatste mogelijkheid. Ondertussen vermaakten we ons in het Reina Sofía museum. Een kunstzinnig dagje dus! De volgende dagen heb ik haar Madrid laten zien, hebben we cocktails gedronken bovenop een gebouw met een prachtig uitzicht over Madrid (nu een beetje fris, maar in de lente heerlijk om te zonnebaden), is mama meegeweest naar mijn stage en hebben we de lekkerste lavacake ooit gegeten. Toen kwam Evelien naar Madrid, dus nog meer gezelligheid! We hebben steeds met z’n drieën ontbeten en gedineerd. Overdag ging ik naar school of stage en verkenden Evelien en m’n moeder de stad. Ik ben erachter gekomen dat één van mijn studenten in een heel gezellig café/restaurant bij mij in de buurt werkt. Hij had me al meerdere malen uitgenodigd en het leek me leuk om er samen met mijn moeder en Evelien heen te gaan. We zijn er vaak geweest, want Fernando is een schatje, het eten is lekker en de sfeer is heel gezellig. Inmiddels was mijn moeder weer naar Nederland gegaan en hadden Evelien en ik een salsa avondje gepland: eerst een les en daarna dansen. Opgetut gingen we op pad en de miezer veranderde plotseling in een stortbui dus we moesten af en toe even schuilen. Eenmaal aangekomen op de plek waar we dachten dat het was, bleek dat niet zo te zijn. Blunder! In plaats daarvan zijn we maar lekker wijntjes gaan drinken wat ook heel gezellig was en hebben we thuis met mijn huisgenoot een feestje gebouwd (lees: twerken in de keuken).

Er is meer gebeurd dan ik dacht of ik schrijf er gewoon uitgebreid over, maar de blog is al langer dan ik had gedacht en ik heb nog meer voor jullie in petto. Als je een pauze wilt nemen, raad ik je aan om dat hier te doen. Na een weekje bezoek was het blijkbaar genoeg, want ik werd ineens ziek. Ik had een flink griepje te pakken. Later bleek dat het heerste. Ik baalde flink want ik zou donderdag naar Salamanca gaan (het was zondag), dus ik hoopte dat ik snel beter zou worden. Uiteindelijk voelde ik me woensdag enigszins goed en kon ik de dag doorkomen zonder pijnstillers en ben ik naar stage gegaan. De volgende dag moest ik vroeg op voor de trein naar Salamanca. Door wat geblunder op een groot station waar ik moest overstappen, haalde ik net op tijd de trein. Er zit een hoop geblunder in deze blog! We kwamen aan tijdens de koffie met allemaal lekkere koekjes, mjam. Oh ja, ik zal jullie vertellen wat we daar eigenlijk deden. Ik ging samen met Arthur en Johanna van de school naar de bijeenkomst voor Neerlandici in Zuid-Europa. Het waren voornamelijk docenten Nederlands van Zuid-Europese universiteiten, maar ook enkele vertalers en tolken. Iedereen was heel aardig en het leek een soort familiereünie (alleen kende ik niemand, maar dat kwam snel goed). Er was een vol programma van vergaderingen en lezingen, maar ook een (literaire) stadswandeling en een uitstapje naar een bergdorpje. Het was erg interessant en leerzaam en er waren ook enkele gasten: Barber van der Pol (de vertaalster van Cervantes’ Don Quijote), Dimitri Verhulst (Vlaamse schrijver) en een docent Baskisch van wie we op een bijzondere manier les kregen in zijn moedertaal. Stiekeme hoogtepunten waren toch wel de accommodatie en het eten. We sliepen in het Fonseca, een prachtig gebouw met een zonovergoten binnenplaats waar ik een enorme kamer voor mezelf had met bad, twee bedden en een bureau. De lunch was vaak wat laat, maar des te lekkerder. Eén lunch had zoveel gangen dat ik op een gegeven moment de rest moest laten staan na slechts een paar happen. Er was bizar veel vlees. We waren toen in La Alberca, een bergdorpje op een prachtige rit van een uur van Salamanca. Blijkbaar is varken daar een specialiteit. Het was zelfs zo erg dat we bij het ‘hoofdgerecht’ een bord vol vlees kregen en er een ober langsging met een spies vol nog meer vlees. Bizar. De wijn vloeide telkens rijkelijk en ik had steeds leuke gesprekken met mijn tafelgenoten. Ik besefte maar al te goed dat ik met mijn neus in de boter was gevallen. Na twee dagen was het congres over en verhuisde ik naar een hostel, want ik zou nog een hele dag blijven. Wat een contrast. Ik sliep die avond in een zespersoons dormkamer op een doorgezakt matrasje. Maar dat mocht de pret niet drukken, want we zijn nog gezellig wat gaan drinken met een gedeelte van de groep. De volgende dag ging ik zelf op pad, hoewel we al veel van de stad hadden gezien tijdens de stadswandeling. In Salamanca is het net alsof je teruggaat in de tijd, er zijn allemaal mooie historische gebouwen zoals de twee (!) kathedralen, de universiteitsgebouwen en het ‘schelpenhuis’. Met mijn stagebegeleider ben ik nog naar het art nouveau musuem gegaan (Casa Lis), met prachtige glas-in-lood, decoratieve zooi en een collectie doodenge poppen. ’s Avonds sprak ik af met Carlein, een studiegenootje die op Erasmusuitwisseling is in Salamanca. We hebben wijntjes gedronken, tapas gegeten en zijn daarna met haar vrienden op stap gegaan. Salamanca is een echte studentenstad dus het nachtleven is er goed en goedkoop. Na een kort nachtje ging ik weer terug naar Madrid. Ik ben blij dat ik dit uitstapje mocht meemaken, want ik heb interessante contacten opgedaan. Ik ben namelijk uitgenodigd in Napels bij een van de docenten om daar les te geven (of assisteren daarmee?), maar ook in Ankara. Het lijkt me leuk om daar gebruik van te maken nadat ik mijn bachelor heb gehaald. Na de zomervakantie heb ik nog een halfjaar nodig om af te studeren en dan heb ik nog een halfjaar voordat ik aan een master begin. Perfect toch? Wat ervaring opdoen. Want ik zit een mogelijke master in NT2-docentschap te overwegen. Dan ga je dus Nederlandse les geven aan buitenlanders. Wie weet…

We zijn inmiddels bij de afgelopen week beland, maar die was eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Ik had wat schoolwerk in te halen natuurlijk en stage ging ook gewoon weer door. Nu is het vakantie! Het is Semana Santa, want het is volgende week Pasen en aangezien Spanje katholiek is, wordt dat gevierd en flink ook. Er zijn processies, optochten en feesten. Dinsdag krijg ik weer bezoek, dit keer van Glynnis! We gaan eerst Madrid onveilig maken en rijden daarna naar de kust in het weekend. Rijden ja, want we hebben een auto gehuurd. Rijden in Spanje in de nationale vakantie, spannend! We gaan naar Denia, waar de grootouders van mijn huisgenoot een huisje hebben. David heeft ons uitgenodigd. Dat wordt gezellig dus en tot die tijd zal ik nog even wat aan school- en stagewerk doen wat ook moet gebeuren tussen het chillen door. Meer foto’s voeg ik later toe. Of ik ga qua foto’s overstappen op Facebook. Dat laat ik nog wel weten. Liefs!

  • 19 Maart 2016 - 15:12

    Tinka:

    Myrthe! Super leuk om al je belevenissen online te kunnen volgen. Ik ben zaterdag 2, zondag 3 en maandag 4 april in Madrid, op bezoek bij Aida :D Dus als je nog niks te doen hebt dan, stuur me een FB berichtje. En anders: nog heel veel plezier!!! x Tinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 25801

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: