Stageblog Escuela Oficial de Idiomas - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu Stageblog Escuela Oficial de Idiomas - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

Stageblog Escuela Oficial de Idiomas

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

30 September 2016 | Nederland, Utrecht

Hoi allemaal,

Zoals jullie allemaal wel zullen weten, ben ik alweer een hele tijd in Nederland. Ik ben weer aan de studie op m'n vertrouwde plekje aan de Universiteit van Utrecht. Het laatste halfjaar - van mijn bachelor - hopelijk!

Mijn stagebegeleider vroeg of ik een blogje wilde schrijven over mijn stage voor op het docentenplatform van docenten Neerlandistiek in Zuid-Europa, Israël en Turkije (MediterraNed).

Het resultaat is te lezen op:

Ik zal hem hieronder ook nog even kopiëren. Veel leesplezier!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Als een vis in het water

Van februari tot en met juni 2016 ben ik als student-assistent werkzaam geweest op de Escuela Oficial de Idiomas (EOI) in Madrid. De stage was niet alleen een leerzame afwisseling op mijn studie Taal- en cultuurstudies aan de Universiteit van Utrecht, het heeft ook mijn ogen geopend voor mijn verdere (studie)loopbaan. In mijn studie combineer ik taalkunde en de Spaanse taal waarin ik me vooral specialiseer in tweedetaalverwerving. Daarom voelde ik me bij de EOI als een vis in het water.

De stage bestond uit verschillende werkzaamheden zoals het organiseren van conversatielessen, gastlessen, examentraining en het uitbreiden van lesmateriaal. De conversatieles is een informele manier voor studenten om hun Nederlands te oefenen en te verbeteren, met een focus op de uitspraak. Ik verbaasde mij over de grote interesse van de Spanjaarden in de Nederlandse taal. De 37 studenten tussen de 15 en 75 jaar die naar de conversatielessen zijn gekomen hadden allen andere motivaties om de Nederlandse taal te leren. Dat daagde mij uit om voor iedereen de conversatieles zo in te richten dat het beste in de student naar boven zou komen.

Niet alleen probeerde ik de studenten zoveel mogelijk te vertellen over de Nederlandse taal, ook kwam er een stukje cultuur bij kijken. Zo heb ik gastlessen gegeven over het studentenleven in Nederland en België en hebben we samen gekeken naar overeenkomsten en verschillen met het studentenleven in Spanje. Op die manier heb ik daarom op mijn beurt meer geleerd over de Spaanse taal en cultuur. Daarnaast konden sommige studenten niet buiten de reguliere lestijd naar de conversatielessen komen waardoor ik hen zag op tijden die hen beter uitkwamen. Daardoor werd ik wegwijzer in Madrid door de ogen van de Spanjaard.

Ik heb meer geleerd in mijn stage dan slechts het toepassen van wat ik tot dan toe had geleerd over tweedetaalverwerving. Ik heb het ook niet over het geven van examentraining, het maken van foutenanalyses en ontwikkelen van lesmateriaal. Ik heb me gerealiseerd dat ik het lesgeven ontzettend leuk vind. De studenten hebben mij, en nu nog steeds, geënthousiasmeerd en daarnaast ben ik geïnspireerd geraakt door de docenten Nederlands in Zuid-Europa die ik heb gesproken op het congres van MediterraNed in Salamanca (9-12 maart 2016). Dropjes zijn inmiddels ook in het buitenland te koop, dus niets houdt mij nu nog tegen om me in de toekomst hopelijk bij jullie (MediterraNed) aan te sluiten.