Favorieten in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu Favorieten in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

Favorieten in Madrid

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

19 Juni 2016 | Spanje, Madrid

Met nog maar zo’n krappe drie weken te gaan, zit mijn avontuur hier in Madrid er alweer bijna op (huilie, huilie). En na 149 dagen mag ik toch wel zeggen dat ik de stad best goed heb leren kennen. Ik blijf erbij dat het een grote stad is en dat er nog zoveel plekken zijn om te ontdekken, maar ik heb wel het idee dat ik de stad ken als een local en niet als een toerist. Daarom heb ik wat van mijn favoriete plekjes op een rijtje gezet. Handig voor als je een keer naar Madrid gaat. En voor mijn reisgidsjesschrijfskills. En ga je niet naar Madrid dan is het alsnog leuk voor mijn verhalen erbij. Dan weet je gelijk wat ik waar met wie heb uitgespookt.

Mijn volgende blog wordt weer een normale in verhaalvorm, over onder andere mijn werk bij de televisie, mijn vakantie naar Ibiza en mijn gevoel voor rechtvaardigheid in de McDonald’s.

~~ Mijn favorieten in Madrid ~~

// Restaurantjes en barretjes //

-Los poemas de Tirso-
Deze pastelería op de Calle del Mesón de Paredes 5 heb ik ontdekt toen m’n moeder naar Madrid kwam. Het tentje zat praktisch naast haar hotel en daar spraken we elke ochtend af voor een ontbijtje. Ik neem altijd hetzelfde: een koffie verkeerd, een kleine versgeperste sinaasappelsap en een tostada con tomate (geroosterd broodje met een vers gepureerde tomaat). Op die laatste doe je eerst een beetje olijfolie, dan de tomatenprut en een snufje zout. Maar ik doe liever eerst de tomatenbrei, dan de olijfolie en dan het zout. Hoe dan ook, het is typisch Spaans.
De mooie taarten in de vitrines kun je ook in miniformaat kopen en ze verkopen er ook vers brood, maar je kan er ook een biertje drinken. De slissende serveerster is een horecaheld: ze weet alle bestellingen uit haar hoofd. Ook als ze iets zijn vergeten en ook als er veertig man in de tent staan. Wow, respect. Nog meer motivatie nodig? Het is niet duur: het ontbijtje zoals hierboven beschreven kost €3,80.

-Juana la Loca (Plaza Puerto de Moros 4)-
Op aanraden van studenten ben ik hier gaan eten, wederom met moeders. Het zijn Spaanse tapas, maar iets chiquer of verfijnder. Hoe dan ook, het is je geld meer dan waard want het engeltje piest bij het ene gerecht nog lekkerder op je tong dan bij het andere. Je kan niet misgaan, maar wil je twee toppers proberen: de risotto met truffel en de chocolade lavacake. Need I say more? Kijk de foto’s maar.

-Taberna el Buo Latina (Calle Humilladero 4)-
Typisch Spaans tapasbarretje ingericht met veel hout. Hier ben ik geweest met m’n huisgenoot David. Lekker om een wijntje of biertje aan de bar te drinken, je krijgt er –zoals het hoort- tapas bij. Maar wil je wat meer? Ga dan voor een van de tortillas, de typische Spaanse aardappelomelet. Ik denk dat veel Nederlanders die tortilla niet zo interessant vinden, maar het is meer dan wat geklopt ei over schijfjes aardappel. Een goede tortilla is vanbinnen nog een beetje zacht, maar niet rauw. Een hele lekkere is met geitenkaas en gekaramelliseerde ui en een aparte is met morcilla (bloedworst) en kwartelei. Wat je niet opkrijgt van het enorme monster pakken ze voor je in om mee te nemen. Bonus!

-La Mordida de Segovia (Travesía del Conde 4)-
Wat zijn er veel leuke tentjes op nummer 4?!
In ieder geval, als je al dat Spaanse eten zat bent en net als ik dol bent op Mexicaans, dan zit je goed bij elk filiaal van la Mordida. Dit filiaal ben ik zelf vaker geweest. Meestal brak. Je eet je lekker vol met de lekkerste nachos met guacemole, neemt nog wat tortillas of taco’s (die zijn dus zacht en niet hard zoals wij denken, maar ik moet alsnog een les in het verschil tussen tortillas, taco’s en fajitas) en als je het nog aankan neem je nog een lekker toetje. Vergeet niet de drie heerlijke sausjes toe te voegen (niet aan je toetje). Ze zijn gekleurd in de kleuren van een stoplicht en als je niet tegen pittig eten kan, laat dit dan je leidraad zijn: groen is mild en fris, oranje is licht pittig en rood is scherp. Ik voeg ze het liefst allemaal toe in afnemende hoeveelheid. Natuurlijk drink je daar een Mexicaans biertje bij en krijg je na afloop een shotje tequila of, als je het allemaal niet meer zo goed aankan, een (shotje) margarita. Ze bezorgen ook thuis, als je in Madrid woont tenminste.

-Mamá Framboise-
Dit Franse bakkerijtje bevindt zich in de leuke wijk Salamanca in de straat Calle Goya 5-7 en als je eenmaal een tafeltje hebt weten te bemachtigen kan je je versmaden aan al het lekkers in de vitrines. Op de kaart wordt ieder onderdeel van alle perfecte gebakjes uiteengezet zodat je een weloverwogen keuze kan maken. Het loopt hier over van schattigheid in het interieur met mooie houten tafels, verschillende stoelen, mooi servies en natuurlijk de taartjes en macarons in alle kleuren van de regenboog. Sanae, een van de studenten van de EOI, nam me mee naar dit tentje en ik ben om. Heb je geen zin in koffie dan maken ze hier ook hun eigen ijsthee.

-Desengaño 13 (de naam is ook het adres)-
Dit hippe restaurantje in de hipsterwijk Malasaña geeft een nieuwe draai aan de traditionele Spaanse keuken. Je kan er allerlei tapas eten, maar dit zijn moderne tapas met een twist. Nu kan dit verkeerd uitpakken, maar de tapas zijn echt om je vingers bij af te likken. Ik ben hier met wat collega’s gaan eten en het personeel deed niet moeilijk over al onze wensen en eisen. Wat je zeker niet mag missen: de gefileerde ossenhaas (lomo de vaca fileteado), dim summetjes (ik geloof dat ze op de kaart stonden als empanadillas ofzo, maar ik kan het niet meer terug vinden) en als toetje de chocoladecake die echt hemels is.

-Massart (Calle de Isaac Peral 2)-
Vlakbij het Van Gogh Café in Moncloa zit dit frisse tentje waar je veel studenten zal aantreffen. De menukaart bestaat vooral uit hamburgers en pizza’s en er zijn goede menudeals. Het is een verademing op al het Spaanse eten zonder dat je aan kwaliteit hoeft in te leveren. Het zijn namelijk zelfgemaakte pizza’s uit een houtoven. En qua smaken is er keuze zat. De hamburgers zijn ook huisgemaakt en bevatten een goeie hoeveelheid vlees en lekkere ingrediënten en natuurlijk ontbreken de patatjes niet. Ook hier ben ik met Sanae heen geweest en zij vertelde me dat de eigenaren Belgisch zijn.

-Steakburger (Calle de Atocha 110)-
We blijven in het hamburgerthema, en ook hier ben ik met Sanae geweest. Dit tentje zit vlakbij de grote musea Prado, Reina Sofía en Caixa Forum en is dus ideaal te combineren als je zin hebt in een stevige lunch en niet die troep van een fastfoodketen blieft. Niet alleen kies je wat er op je burger zit, je kiest ook het vlees (os/kalf), de grootte (van 160-500 gr) en bereiding van je vlees het soort brood en de garnering. Om je vingers bij af te likken (letterlijk, want je zit helemaal onder de jus en saus).

-Olé-
Als je net als ik houd van kleine lokale barretjes die niet overladen zijn met toeristen, dan moet je naar Olé. Het café is gedecoreerd met Spaanse flamencoposters en kaarten van Spanje. Op de muren in het gedeelte na de bar staan allerlei bekende zangers in een graffitistijl geschilderd. Je vindt hier onder andere the Beatles, Tina Turner, Elvis Presley en vast ook wel bekende Spaanse zangers en zangeressen. Het is gewoon zo’n no-nonsens bar met lekkere simpele tapas bij je caña (vaasje) met een lekkere Spaanse vibe. Je vindt dit café in een zijstraatje van de Plaza de Jacinto Benavente, in Calle de Bolsa 4 (hoe kan het ook anders).

-Origen-
Heb je een vitaminekick nodig of gewoon trek in een gezonde snack? Origen heeft meerdere locaties en perst verse sapjes met de bekende fruitsoorten, maar ook wat exotische. Een sapje kost €1 (iets meer voor de exotische fruitsoorten) en €1,50 voor een mix van smaken. Het is lekker, het is gezond, het is makkelijk, het is Origen. Ik kom hier inmiddels veel minder, omdat ik nu zelf een mixer heb.
Een favoriete combo is meloen-peer.

// Favoriete pleintjes //

-Plaza de los Carros-
Dit pleintje zit vlakbij mijn huis en is een van de eerste pleintjes waar ik kwam toen ik in Madrid was. Het is een wat kleiner pleintje naast een kerk, heeft een fontein in het midden, wat bomen langs de randen voor wat schaduw waar je op een muurtje kan zitten en het is heel relaxt. De zonnestralen van februari warmden hier m’n gezicht en ik ben hier al twee keer ondergescheten door een duif, maar ondanks dat zie ik nog de schoonheid van dit lieve pleintje.

-Plaza de Angél / plaza de Santa Ana-
Via Calle del Angél loop je naar het gelijknamige plein en dit driehoekige plein is wat kleiner dan de meeste pleinen en heel groen. Er zitten verschillende typische Spaanse barretjes en de terrasjes zijn een aanrader. Op de hoek van Calle de San Sebastián en Calle de las Huertas zit een bloemist, Lola de Castro, en volgens mij kan je hier ook zitten en iets drinken.

//Shoppen//

-Lefties-
In de tijd dat ik hier ben, heb ik best wat geshopt. Ik ben geen boetiekjes liefhebber en ga meestal gewoon voor de bekende namen, maar ik ontdekte hier ineens een winkel die ik letterlijk leeg zou kunnen kopen, want bijna alles is leuk en de prijzen zijn nog leuker. Het heet dus lefties en het schijnt een zusje te zijn van de grote Spaanse keten Zara. Nu vind ik zelf bij Zara nooit iets leuks, maar bij lefties dus wel. We hebben hem helaas niet in Nederland, maar je schijnt er online wel te kunnen kopen. Hopelijk openen ze ooit een filiaal in Nederland.

// Musea //

-Prado-
Natuurlijk mag een bezoekje aan het Prado niet ontbreken als je naar Madrid gaat. Het is een ontzettend groot museum waar je zeker wel een hele dag zoet bent of meerdere bezoeken natuurlijk. Hier hangen de klassiekers, van Rubens tot Rembrandt en de Spaanse toppers Goya, Velasquez en el Greco. Er is veel religieuze kunst wat ik zelf minder boeiend vind, maar er is ook veel historische kunst over bijvoorbeeld de Spaanse burgeroorlog.
Wat je niet mag missen zijn wat topstukken: Rubens in de grote centrale hal van de begane grond, de zeven zonden van Bosch (te vinden in het gedeelte op de begane grond waar de Nederlandse en Vlaamse meesters hangen), de naakte Maya van Goya, las meninas van Velásquez (spot ook de schilder zelf in het familieportret) en de natuur aangezichten ergens linksachterin als je vanaf de hoofdingang kijkt (hier hangt ook wat Sorrolla, maar daarover zo meer). Mijn persoonlijke favorieten hangen in de zaal 'dark paintings' van Goya. Het zijn duistere intrigerende stukken in warme zandkleuren gecombineerd met zwart.
Het museum is ingedeeld per afkomst van de schilders, soms opgesplitst in tijd en de belangrijkste schilders hebben hun eigen ruimte.

-Reina Sofía-
Niet ver van het Pradomuseum zit Reina Sofía, maar als je ze wilt combineren adviseer ik wel even een lunchbreak. Musea zijn vermoeiend! In tegenstelling tot het Prado hangt hier veel modern en topstuk is uiteraard Guernica van Picasso. Je vindt hier onder andere Dalí, Picasso, Miró en Gris. Het museum loopt als een vierkant om de binnentuin heen en de kamers zijn ingedeeld op stijl.
De tijdelijke tentoonstellingen zijn ook vaak interessant en mis ook niet het dakterras waar ook nog een bonuskunstwerk staat (ook tijdelijk).

-Sorrolla-
Als je Sorrolla in het Prado mooi vond, moet je zeker naar het Sorolla museum. Het zijn schilderijen, keramiek en sculpturen van en over Sorrolla in zijn oude huis. Daardoor voelt het museum minder formeel aan en dat vind ik zelf wel prettig. De tuin is heerlijk rustgevend met veel groen en mooie watertjes (en leuke naakte beeldjes). Ik wist niet dat Sorrolla ook keramiek maakte en ik ben vooral fan van zijn feestende vrouwtje op een bord (zie foto).

// Parken //

-Parque de Europa-
Veel mensen kennen dit park niet en het is ook een beetje ver van de stad af en het best te bereiken met de auto. Het park staat vol met 18 bekende gebouwen en bezienswaardigheden in Europa zoals het Atomium van Brussel, de Brandenburger Tor in Berlijn en de Torre de Belém in Belém (oh echt?). Sommige zijn beter uitgevoerd dan andere, maar met een beetje moeite kan je net doen alsof je een Eurotripje doet. Het park is heel groot met veel groen en genoeg gras om te picknicken. Je kan er ook activiteiten doen zoals ziplinen, bootje varen, naar de kinderboerderij en in een grote bal op het water ‘lopen’. Dit laatste is echt hilarisch. Alsof je een hamster bent in zo’n bal, maar dan op het water. Succes met rechtop blijven staan.

-Casa de Campo-
In dit uitgestrekte park, wat oogt als een bos, is veel te doen. Je kan er gewoon wandelen of fietsen, maar er is een attractiepark met achtbanen en al, een zwembad, een meertje en de kabelbaan met mooi uitzicht over Madrid waar ik nog steeds in wil.

-Retiro-
Natuurlijk is het Retiropark bekend in Madrid. Het is heel gevarieerd, omdat het zo groot is, maar ik ben achter nóg een kant van het park gekomen: er is een soort kleiner parkje in het park waar er pauwen zijn. En niet drie, vijf of tien pauwen, nee zeker wel twintig. Het is hilarisch om ze indruk op de vrouwtje te zien maken en doodeng als ze op je af komen. Het zit ergens aan de oostkant langs de Paseo Fernán Núñez. Daarnaast is het Palacio de Cristales een aanrader om te bekijken waar gratis tijdelijke exposities hangen van ruimtelijke kunst (en er zitten schildpadjes in de vijver), hoe toeristisch ook: een bootje roeien in de grote vijver (Estanque Grande) is ook leuk en alle kleine wijden tussendoor.

-Madrid Río-
Dit langgerekte park dat de rivier Manzanaras volgt staat bekend om de vele sportieve activiteiten die je er kan. Toch is liggen de enige activiteit die ik er doe. Hoe dan ook, het is modern, het is chill en het is vlakbij mijn huis. Let wel op je broek als je besluit een dutje gaat doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 25802

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: