nieuw jaar, nieuwe plannen - Reisverslag uit David, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu nieuw jaar, nieuwe plannen - Reisverslag uit David, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

nieuw jaar, nieuwe plannen

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

01 Januari 2012 | Panama, David

Lieve familie, lieve vrienden,

jullie oud & nieuw klinkt allemaal heel geslaagd! hebben jullie ook lekker veel oliebollen gegeten? die miste ik hier wel even hoor.
uiteraard heb ik voor jullie ook een pijl opgestoken, nederlands nieuwjaar, dat was dus voor mij 6 uur 's avonds. wel gek, want het was nog licht. alleen ging die niet helemaal de lucht in en knalde die in de tuin uiteen, maar het idee was er.
de hele dag hier en daar wat geknal en net als in nederland, de jongeren die rondlopen met klappertjes. ze houden hier vooral van knalvuurwerk, niet zo veel siervuurwerk gezien.
we hadden een heerlijk diner met weer een vol hostel en de sangria, gemaakt door de trotse eigenaar miguel, vloeide rijkelijk.
ondertussen hier en daar een knal, wat muziek en .. het was bijna zover! een ontzettende lieve creatieve vrouw, die mij ook de macrame lessen had gegeven, bodypainte mensen hun gezichten met mooie maskers, glitters en ikzelf koos voor een tattoo op mijn schouder. foto's volgen!
daarna iedereen gelukkig nieuwjaar gewenst en het kon niet mooier met goeie vriend en manager van het hostel victor, met wie ik best close ben geraakt in de 3 weken dat ik er zat (3 weken! can you believe it?)
de sfeer veranderde alleen iets later in iets negatiefs. ik weet niet precies wat er gebeurde en hoe het kwam, noem het bad energy. er was spanning en victor en ik kregen een soort ruzie en dat was het laatste waar ik op zat te wachten.
dus na veel gepraat, wat biertjes en een sigaretje, besefte ik dat dit een wake up call was om boquete misschien wat eerder te verlaten. why not?
francisca, de chileense creabea, nodigde me uit om de volgende dag samen te vertrekken naar... parapapaaaa mexico! en ik dacht, waarom niet. let's go. change the scenery en go crazy.
jammer dat de dingen zo gek zijn gelopen, maar het was toch tijd om boquete te verlaten. en het is een nieuw jaar, dus nieuwe plannen!
francisca reist vaker door centraal en zuid amerika dus ze kent het goed en daar ben ik blij om. want het zijn behoorlijk wat bussen van hier om naar mexico te komen. we zitten nu in david en het was gek om niet meer in de bergen te zitten, maar weer in de bloedhete zon.
we hebben plannen gemaakt en we vertrekken morgenvroeg naar san jose, costa rica waar we in de namiddag aankomen om vervolgens de nachtbus naar het noorden te nemen. er zijn 2 routes, eentje door belize en eentje door el salvador. ik weet nog niet precies welke we nemen, maar ik ben in zo'n 3 dagen in mexico! naar de prachtige witte stranden, maya ruines en prachtig koraal. goed voor duiken dus!
vandaaruit ga ik weer terug naar het zuiden, maar wat minder gehaast als we nu naar het noorden gaan, zodat ik op m'n weg terug naar san jose, costa rica iets kan zien van guatemala, nicaragua en wie weet wat meer.
misschien komt lisa over 2 weken naar guatemala en kunnen we daar meeten, wie weet. francisca blijft in mexico in ieder geval.
ik hou jullie voor zover het kan op de hoogte, aangezien ik de komende dagen flink wat in bussen doorbreng en minder in hostel met computers.
dat was hem dan voor nu, ben moe en ik ga lekker slapen, morgen weer vroeg op voor een nieuw avontuur! vind het wel spannend hoor. niet gedacht dat ik zover naar het noorden zou gaan, maar het wordt te gek!
verjaardag in mexico met francisca, die als een zus voor me is, op het strand. te gek!
lieve allemaal, geniet van het nieuwe jaar en dank je wel voor de lieve berichtjes. blijf schrijven :)
besos

  • 02 Januari 2012 - 09:09

    Els:

    ha die myrthe, nou idd, een nieuw jaar met nieuwe plannen. je bent behoorlijk wispelturig, maar wat klinkt het goed en gaaf. mexico hadden frank en ik ooit ook nog willen bekijken en nu ga jij. super. wel spannend weer, dat gereis, maar erg goed dat je weer op weg bent, daar ging je tenslotte voor. en fijn dat je met een vriendin reist, is altijd leuker. je moet op zo'n reis niet te lang blijven hangen in het bekende, maar op zoek naar steeds iets anders. ik kijk uit naar je foto's die ongetwijfeld mooi zullen zijn. je inspireert me om alvast bezig te zijn met mijn zomervakantie, alhoewel die niet zo ver en zo lang zal zijn. dikke kussen en tot in mexico.

  • 02 Januari 2012 - 09:47

    Gaby:

    wauw, helemaal te gek, goede reis

  • 02 Januari 2012 - 10:51

    Lilalayla:

    Wauw helemaal te gek! Hoeveel jij wel niet ziet in die paar maanden. Ik ben ontzettend jaloers. Heel veel plezier daar en pas op jezelf, want Mexico is niet altijd even veilig. Gelukkig ben je niet alleen en met iemand die het goed kent! Adios!

  • 02 Januari 2012 - 14:54

    Marloes:

    Wauw, Mexico klinkt super! Het is juist zo leuk dat niets vast staat en alles elk moment weer verandert. Ik zou zeggen geniet van Mexico, ik ben benieuwd naar de volgende plannen!
    Liefs

  • 02 Januari 2012 - 19:22

    Cees En Juut:

    Myrthe, wat klinkt het toch allemaal superieur. Ik benijd je! Have fun in alle bussen en geniet ervan. We houden je berichten in de gaten! Dag lieve dame.

  • 04 Januari 2012 - 21:23

    Thomas Groenendaal:

    Zo ik heb weer alles gelezen. Ik vind nog steeds dat je veel post, haha. Maar de tijd vliegt dan ook wel in het koude en natte Holland. Ja je bent binnenkort jarig, raar dat je er niet bent dan. Alhoewel ik in Australië ook jarig was en toen op een zeilboot zat, was erg gaaf! Ik ga binnenkort weer naar school (1 februari). Het gaat erg goed op mijn werk, waarschijnlijk blijf ik daar parttime werken als ik weer naar school ga. Oud en nieuw heb ik in drie fases gevierd, eerst met je moeder gegeten bij Gaab en Aal. Vervolgens naar Rene en Alice gegaan waar Timo, Ylo en Mary waren. Tot slot waren we geëindigd in, hoe kan het ook anders, de satisfaction. Al met al een lange, leuke en gezellige avond! Morgen komen onze biologische ouders naar mijn hol in Amsterdam om gordijnen op te hangen, na drie maanden al gordijnen! Über lawlz. Heb wat extra liedjes van Linkin Park voor Guitar Hero gedownload, nice! We moeten als je terug bent maar weer snel GHen en op latere termijn ergens in het water plonzen. Ik raak een beetje uitgeluld dus ik hou het hierbij. Adios señorita

  • 05 Januari 2012 - 08:50

    Madelon:

    Hoi Myrthe, allereerst de beste wensen voor 2012. Als ik je verhaal lees zit het wel goed met je..Spannend, die reis, ben benieuwd hoe het je bevalt, uren in zo'n hete bus en waarschijnlijk propvol. Ik weet nog dat ik 4 uur in Inda in een bus zat opgepropt, met 3 op een bank, knieen in de lucht en we reden langs ravijnen met om de 5 minuten een wrak beneden,,, tja, dat is toch ff wat anders dan de bus in Purmerend. maar misschien is het in Panama wel heel anders, ben benieuwd. Leuk om je verhalen te lezen. Doet me dus wel meteen met heimwee denken aan mijn eigen reisjes. Kleine correctie: in Nederland willen die jongens ook alleen knallen (eigen ervaring, haha). Het stormt hier nu al dagen, windkracht 9, lijkt wel herfst, In Groningen loopt de boel bijna onder water, dus wij hebben het hier ook heeeel spannend hoor... Groetjes, Madelon

  • 05 Januari 2012 - 13:07

    Kate En Piet:

    Lieve Myrthe, bedankt voor de felicitaties! We wish you too a very very Happy New Year! May the best of 2011 be the worst can happen to you in 2012!!!
    London was natuurlijk super!!!!Wij zijn al om 19.30 bij de Big Bang gaan staan en hadden beste plek!! Was net alsof wij onder een sterren regende hemel stonden!!! Best experience ever (bijna :-))!Alles gefilmd natuurlijk en daarna champagne gedronken!
    Jouw voornemens klinken super natuurlijk!!! Geniet ervan en ga maar met de stroom mee, waar het je ook mag brengen. Wat de Maya's betreft...ah...zo geweldig om die oeroude cultuur zelf even te bewonderen!
    xxxx en we wachten jouw verslagen en foto's

  • 08 Januari 2012 - 10:55

    Frank:

    Welkom in Tulum-Mexico!
    Bedankt voor de koffie met Iers smaakje!
    Daar kun je weer lekker duiken. Er zijn meerdere nationale parken in de omgeving. Alleen geen idee van de afstanden en reistijden. Je kunt misschien ook naar Isla Cozumel, als daar tenminste wat te beleven is... Have fun! Foto's willen we zien!

  • 09 Januari 2012 - 19:01

    Annet:

    Lieve Myrthe. Vanuit alkmaar wensen wij je een heel goed en gezond 2012. Ook alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel gek dat je er niet bent op je verjaardag. Als je terug bent vieren we het maar. Hier alles ok. De kids zijn weer naar school en verlangen al naar de volgende vakantie. Skien in de sneeuw.Colin gaat op school uitdelen op je verjaardag. Toch nog een beetje feest. Eileen mist je heel erg. Ze maakt steeds tekeningen voor je. Veel plezier nog en tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 25806

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: