bienvenidos a panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu bienvenidos a panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

bienvenidos a panama

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

12 November 2011 | Panama, Bocas del Toro

Daar zit ik dan, op het eilandje Bocas del Toro in Panama.
Maar ik zal verdergaan waar ik gebleven was.
Donderdag zou ik dus met Roos naar de sloths gaan. Wij stappen leuk de bus in richting Limon, todo bien.
Op een gegeven moment werd de bus gestopt en kwam er politie in de bus. Of iedereen even zijn id of paspoort wilde laten zien.
Roos en ik hadden dus geen paspoort bij ons op dat moment, omdat je normaal ook nooit gecontroleerd wordt! Maar deze bus komt van de grens af, dus waarschijnlijk werd ie daarom gecontroleerd.
Wij werden dus de bus uitgezet, in de middle of nowhere. Dus wij lopen terug, richting Cahuita.
Na een paar honderd meter zijn we het zat en steek ik me duim op. Er stopt bijna meteen een kleine vrachtwagen, die ons keurig netjes naar Cahuita brengt. Hij zei haast geen woord, maar we hebben de meneer in kwestie wel op foto!
Toen zijn we maar even wat gaan drinken in Cahuita (het regende ook al) en besloten we toch nog (alweer voor mij) het park in te gaan. Dit keer heel veel dieren gezien. Waarschijnlijk omdat we maar met ze tweeen waren en nauwelijks geluid maakten om de dieren niet weg te jagen. We zagen apen, een giftige slang, krabbetjes, dachten nog een krokodil te zien maar nee toch niet, vlinders en vogels. Toch nog een leuk dagje gehad.
Vrijdag was de herkansing en na onze lessen in de ochtend vertrokken we weer met de bus richting Limon (dit keer wel ons paspoort meegenomen). We werden niet gecontroleerd dit keer. Zo zie je maar.
En toen dus de tour in het sloth sanctuary. We hadden eerst een kanotocht van ongeveer 3 kwartier. Heel relaxed, we hoefden zelf niet te roeien en de boatman wees ons alle dieren aan die we anders niet hadden gezien. We zagen wilde luiaarden, toekans, brullende apen, een vleermuis, nog andere soorten vogels en een soort leguaan.
Toen gingen we naar de luiaarden zelf. Wat een lieverdjes! De meeste die er zaten waren erheen gebracht omdat ze bijvoorbeeld gewond waren of door mensen werden gehouden. Als ze weer 'beter' zijn, worden ze uitgezet in het wild. We mochten er 1 over haar rug aaien en bij de andere heel dichtbij komen. Ze zijn echt te schattig voor woorden! En toen kregen ze wat te eten, nou die beesten eten snel, niet normaal! Niks lui. Ze sparen hun energie.
Als hoogtepunt gingen we naar de nursery, waar de baby luiaardjes waren. Volgens mij smolt mijn hart daar. Ze waren heel nieuwsgierig en lief. Sommige gingen bovenop elkaar liggen en dan gingen ze weer slapen, no problemo. Echt een leuke ervaring!

En de volgende dag, vanochtend dus, op naar Panama. Weer alleen reizen en de meiden achterlaten, wel weer spannend. Eenmaal bij de grens, kwam ik Enrique tegen die me hielp bij de migratie. Een formuliertje invullen, stelde op zich niet veel voor. En toen de meest gammele brug ooit over, die bijna instort van roestigheid. Best freaky. Vervolgens worden afgezet omdat je een nepticket moet kopen omdat je anders niet kan bewijzen dat je Panama verlaat (ticket terug vanaf san jose is niet genoeg). Ondertussen kwam ik Ruud tegen die ook naar Spanish by the Sea moest op Bocas, wel fijn een reisgenootje!
Wij samen de taxi nemen naar een ander busstation en vervolgens de (overvolle) bus richting Almirante. Een tocht door de bergen met snelheden en bochten waar je af en toe even van slikt.
De boottoch vanaf Almirante was heel gaaf, keihard over het water met mooi uitzicht.
Op Bocas aangekomen en gelijk richting de school. Net als in Puerto Viejo is de weg hier heel makkelijk, 1 hoofdstraat en dan gewoon blocks, je kan niet verdwalen. De school hier is groter en superrelaxed. Behalve Ruud nog geen andere Nederlanders gezien, ook een groot verschil!
Ben net al even langs een duikschool gegaan van een Nederlander om eens te informeren, want die PADI wil ik wel!
Morgen krijg ik meer info over mijn vrijwilligerswerk, ik ben benieuwd.
Ik slaap weer op een dorm met in totaal 4 bedden, maar tot nu toe heb ik 2 kamergenootjes volgens mij.
Ik zal wel minder blogs bijhouden aangezien de schoolcomputer stuk is en ik dus naar een internetcafe moet.

Dat was hem weer voorlopig!
Hasta luego amigos!

  • 12 November 2011 - 22:19

    Els:

    ha myrthe,
    ik ben blij met je verslag, je bent al weer snel in panama. tjonge, wat jij allemaal even tussen neus en lippen zegt over zo'n tocht, daar griezel ik wel van. maar ja, dat is het verschil met lezen en ervaren.
    wat lief van die luiaardjes, ben benieuwd naar de foto's.
    ik ben ook benieuwd naar het werk dat je gaat doen, is toch weer anders dan zelf naar school gaan.
    tot blogs, dikke kus, els.

  • 13 November 2011 - 08:47

    Frank:

    Neerlands Hoop in Panama! (voor de jongere generatie: Freek de Jonge en Bram Vermeulen+).
    Wat een leuke dingen doe je toch allemaal.Zat je wel bijna in de bak omdat je niet kon bewijzen wie je bent... ;-))
    Leuk al die beesten die je ziet en soms kunt aanraken! Ga je ook nog naar het Panama kanaal?

  • 13 November 2011 - 12:22

    Rosa :

    Hee Mirta,

    Ik ben echt jaloers op jouw schrijftalent! Alles is zo duidelijk en leuk verteld, ik wil alleen maar meer lezen over je reis. Jammer dat de computer stuk is, ik kijk uit naar je volgende blog.

    xx

  • 14 November 2011 - 07:53

    Madelon Govaars:

    Hoi Myrthe, wat een spannend verhaal weer, leuk al die dieren, zou ook wel wat voor mij zijn. En dan nu Panama, jammer dat je minder kunt bloggen, maar dan hoor ik het wel van Els.
    Ben benieuwd wat voor vrijwilligerswerk je gaat doen.
    Groetjes, Madelon

  • 14 November 2011 - 11:39

    Gaby:

    Hola Myrta,
    Je wordt al een echte stoere reiziger!
    Ik ben benieuwd hoe het op de bocas is, en hoe het op school werken met de kindertjes bevalt. Wij wilden wij ook naar de bocas, hadden we geen tijd meer voor. Adios, hasta la vista.
    Besos van Gaab en Aal

  • 17 November 2011 - 08:10

    Cees En Judith:

    Hi Myrth, Dank voor je verslag weer. Wat een leuke dingen doe je allemaal. Wel creepy - de bus uit in de middle of nowhere! Jakkie. Opa heeft je kaart ontvangen en hij was er erg blij mee. Tot gauw weer. Veel plezier en geniet ervan!
    X Cees en Juut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 25814

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: