Pura Vida! - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu Pura Vida! - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

Pura Vida!

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

09 November 2011 | Costa Rica, Puerto Viejo

Dit is het dan, de laatste week in Puerto is aangebroken, sterker nog ik ben al halverwege!
Afgelopen zaterdag ben ik weer naar cahuita gegaan, maar niet mee het parque nacional in omdat ik daar al was geweest. Ik ben gewoon heerlijk de hele dag daar op het strand geweest. Beetje zwemmen, beetje zonnen, beetje lopen, beetje eten, lekker relaxed. Mooi strand daar, heldere zee, prachtige kleuren.
Het weekend was verder lekker rustig omdat veel studenten een weekendje naar Bocas waren, dus ik had de dorm lekker voor mezelf, privacy!
Maandag kwamen ze weer terug en hebben ze me verlekkerd met de meest geweldige verhalen, dus ik kan niet wachten tot ik naar Bocas ga.
Gisteren ben ik met kamergenootje Roos gaan ziplinen. Wat was dat gaaf zeg! We werden met een busje gebracht en we waren in totaal met een groep van 6. De chauffeur vertelde ons ondertussen over het gebied waar we doorheen reden, de jungle en de farms.
Er waren een stuk of 20 tokkelbanen van verschillende lengtes en sommige gingen harder dan anderen. Ze waren wel allemaal hoog, je vloog als het ware over de bomen heen echt geweldig! De platforms waren ook steeds hoger in de bomen en sommige bewogen zelfs een beetje. Bijna op het einde had je ook nog de 'tarzan swing' wat inhoudt dat je dus heen en weer slingert aan een touw boven een afgrond (ja, een afgrond!).
Ik ging als eerste van de groep en dat was best spannend. Ik heb volgens mij alle apen weggejaagd met mijn gegil, haha maar het was ontzettend leuk.
De laatste en langste baan deden we opzekop. Er waren 3 mannen van de staff die meegingen en er gingen er steeds 1 of 2 vooruit om je op te vangen en die gingen opzekop dus ik vroeg of wij dat ook konden. Dat kon. Uiteraard, hier in Costa Rica kan alles, no problemo, todo es possible chica!
Dus daar ging ik dan, als een aapje opzekop over de bomen heen. Geweldig gevoel. Foto's en filmpjes komen later, want die heeft Roos gemaakt.
Dan vandaag. Samen met mijn andere kamergenoot Charlotte hadden we bedacht om naar de cacoa museum te gaan of 'the chocolate factory'. We namen op goed geluk de bus om vervolgens aan de chauffeur te vragen waar we er nou precies uitmoesten. Zijn antwoord was nogal vaag dus we zouden zelf goed opletten. Vervolgens 4 keer opgestaan en weer gaan zitten omdat we er nog niet waren, lekker vaag allemaal zoals veel dingen hier (wat op zich zo heerlijk is als je je eraan overgeeft), als je begrijpt wat ik bedoel.
Goed, uiteindelijk kwamen we daar aan en het was echt verlaten. De tuinman leidde ons naar de ingang en daar namen we de tour zonder gids. Vervolgens werden we een beetje aan ons lot overgelaten en we wisten niet goed wat we ermee aanmoesten. Toen kwamen we de tuinman weer tegen en die nam ons een beetje op sleeptouw. Met zijn gebrekkige Engels en ons gebrekkige Spaans, kwamen we er wel. Hij vertelde ons van de medicinale planten in de tuin, de bomen en de dieren (we zagen een aapje van boom naar boom slingeren! mijn eerste wilde apen hier die ik zag). Toen kwamen we bij het 'fabriekje'.
De vrucht van de cacoaboom snijden ze open en die laten ze drogen in de zon voor 6 dagen. Vervolgens halen ze de pitten eruit en drogen die met regelmatig omdraaien ook nog eens 6 dagen in de volle zon. Dan kan je die bonen roosteren voor ongeveer 20 minuten, haal je de schil eraf en dan heb je een cacoaboon die je kan eten (bitter!!!). Vervolgens maal je die bonen, verwarm je dat en meng je het met rietsuiker, vanille-extract, gecondenseerde melk en melkpoeder (allemaal ook te vinden in de tuin daar). Dan is het een kwestie van mengen, mengen, mengen en door de olie die uit de boon komt en de natte producten wordt het een soort dikke chocoladebal (jammie!).
Die werd uitgespreid op een houten plaat en daar werden stukjes van gesneden die we smakelijk opaten (un más por favor? :)
na nog wat rondgelopen te hebben en de grooste bamboe ooit heb gezien, hebben we na een kopje warme chocolademelk (minder lekker dan de chocola zelf) weer de bus naar Puerto genomen.

Verder zijn de plannen iets gewijzigd. Morgen ga ik met Roos vroeg naar de sloth sanctuary en vrijdag gaan we fietsen naar Punta Uva (mooi strand) of de bus naar Cahuita voor wat snorkelen oid.
Zaterdag vertrek ik al naar Bocas.

Oh, dan nog iets. Ik heb vorige week vrijdag met Lisa gebeld, die ook in Costa Rica is voor vrijwilligersprojecten. We hebben plannen gemaakt als volgt: 10 december ben ik klaar met mijn vrijwilligerswerk in Bocas. Lisa is 17 december klaar en komt dan naar Panama. Ondertussen wil ik wat meer van Panama zien en we meeten dan weer op Bocas om vervolgens daar samen kerst te vieren!! Hoe gaaf is dat?
Ik verheug me erop weer eens een bekend gezicht te zien.

Daarna wil ik Panama uit en de pacifische kant van Costa Rica snel doorlopen (mooi surfen daar, yes!) om vervolgens door te gaan naar Nicaragua en hopelijk lukt het om snel Honduras door te komen en nog even wat van Guatemala mee te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte en foto's komen nog wel.

Pura vida amigos, muchos besos y abrazos! *
* geniet vrienden, veel kusjes en knuffels,

Mirta (zo noem ik mezelf hier, want Myrthe kunnen ze absoluut niet zeggen)

  • 10 November 2011 - 06:00

    Frank:

    Wat een leuk verslag weer! Interessant om in een cacaoland van dichtbij te zien hoe chocolade nou echt gemaakt wordt. Toch wel UTZ of Max Havelaar hè? ;-)
    Gezellig dat je met Lisa hebt afgesproken, dan hoef je André Hazes niet te draaien met *Eenzame Kerst*. Wij zijn helaas voor de 3e keer uitgeloot om bij Toppop a gogo te zijn. Veel plezier verder en kom op met die foto's! Liefs, Frank.

  • 10 November 2011 - 06:58

    Gaby:

    Ik wil ook! Het is hier saai.

  • 10 November 2011 - 08:10

    Alejandro:

    Zo te horen heeft het reisvirus je al flink te pakken genomen :-).

    Honduras lijkt me ook leuk, kijk dan ook eens naar Belize. Is vanuit Guatamala ook goed te doen en er zijn prachtige Maya tempels nog verstopt in de jungle.

    Ik denk dat ik ook maar ga sparen voor een sabbatical.

    Pura vida!

    Alejandro

  • 10 November 2011 - 12:36

    Rosa:

    Hee Mirta,

    Het lijkt wel een eeuwigheid dat je weg bent, maar ik heb in mijn agenda zitten tellen en dan kom ik pas uit op bijna 1 maand.
    Je kijkt al uit naar de kerst, maar hoe zit het met Sint en Piet? Die zijn toch ook spaanstalig?
    Heel veel plezier de komende week!

    XXX Rosa

  • 11 November 2011 - 09:44

    Cees En Juut:

    Hi Myrthe, het klinkt allemaal super gaaf. Die Tarzan vlucht lijkt mij ook wel wat. Die afgrond lijkt me dan weer minder. Volgens mij gaat je Spaans met sprongen vooruit. Leuk hoor.
    Take care! Enne, foot's en filmpjes graag!

  • 13 November 2011 - 21:25

    Cathlijn:

    heey Myrthe!
    Wat grappig en leuk dat je samen met Emma zat/zit Heeel vet allemaal wat je mee maakt ben mega jaloers op die mooie stranden en snorkelen en om dat allemaal te horen. Hoop dat je er met volle teugen van geniet! Geniet straks van je kerst samen met een bekende:) altijd fijn.
    Adios, abrazo y beso!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 25841

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: