adios boquete, ola aventura nueva! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu adios boquete, ola aventura nueva! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Myrthe Groenendaal - WaarBenJij.nu

adios boquete, ola aventura nueva!

Door: myrthegroenendaal

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

15 December 2011 | Panama, Boquete

lieve allemaal,
laatste berichtje vanuit het mooie plaatsje in de vallei boquete. wat heb ik de afgelopen dagen allemaal uitgevoerd? ik heb mijn nieuwgekochte schoenen eens flink ingelopen met een hike tocht door de jungle naar de hidden waterfalls. 4 watervallen gezien, varierend in grootte en bij eentje gezwommen! cool!!! letterlijk en figuurlijk want het was mega koud, maar wel verfrissend. aanrader na een kater, maar de hike dan weer niet.. lastig.
verder ben ik op koffietour geweest, uiteraard want hier in de bergen hebben ze perfecte omstandigheden voor koffieplantages. dat was zo leerzaam en leuk, goeie guide, lief mannetje die alle machines zelf heeft gemaakt omdat ze simpelweg te duur waren/zijn.
verder is rondlopen in het stadje zelf al leuk met al de bergen, de rivier, de mensen die hier veel traditionele kleding dragen.
helaas regent het de afgelopen paar dagen dus is binnen blijven verleidelijk. maar ik vermaak me met mn kraaltjes en lipjes van blikjes waar ik armbanden van maak. gister had ik er 1 voor iemand gemaakt die me in ruil daarvoor danslessen gaf in swing. hij danst al 8 jaar en was ook leraar dus dat was ontzettend leuk en ik pikte het aardig snel op.
waar ik ook achter ben gekomen is dat ik echt een slechte backpacker ben. in die zin dat ik gewoon veel te veel spullen heb meegenomen die ik a) helemaal niet nodig heb of b) die ik ook gewoon hier had kunnen kopen (en evt. acherlaten). maar goed, heb mn rugzak dus flink uitgezocht en dingen verkocht, weggegeven of naar huis gestuurd. dat was ook nog een leuke ervaring met papier, dozen, lijm, adressen en weegschalen. het leverde me wel een koper op voor mn hakken (vraag maar liever niet waarom ik die mee had genomen in eerste instatie.. slechte backpacker)
maarrrr dan nu het grote grote nieuws. zoals ik al eerder heb gemeld, plannen veranderen elke dag, elk uur en elke minuut. ik zou naar panama stad gaan en na een paar dagen lisa daar ontmoeten om vervolgens samen verder te reizen. things have changed.
gister kwam er een man langs in het hostel die posters ophing van een hotel met "smart girl wanted". ik wierp er een blik op en alles was wel van toepassing op mij (meisje, spreekt engels, horeca ervaring, direct beschikbaar). ik zou het onthouden, dacht ik.
wat later kwam de man in kwestie naar me toe en vertelde me dat hij de manager was (hij is nederlands) en of ik geinteresseerd in de baan was. we hadden het erover wat het precies inhoudt en het klonk wel heel gaaf. het hotel heet cala mia en bevindt zich op het eiland isla boca brava, niet heel ver hier vandaan. ter hoogte van bocas del toro, maar dan aan de pacifische kust van panama. het is een luxe resort met 11 kamers. het team bestaat uit een nederlandse chef in de keuken, een hoop panamezen en een ander blank meisje. ze hebben mij nodig als van alles: waitress, host, administratie, schoonmaken, etc. het betaalt 300 dollar in de maand en dat is nog zonder de standaard 10% service en fooien. verder krijg ik onderdak en 3 maaltijden per dag. het zal hard werken worden want het is hoogseizoen maar het lijkt me zo'n toffe ervaring om geld te verdienen op een fucking mooie locatie, m'n engels en spaans en wie weet welke andere talen te verbeteren en gewoon weer ervaringen op te doen. punt is dat het nogal wat veranderingen in de plannen met zich mee zou brengen dus ik had wat tijd nodig om na te denken. ik ben van plan daar te werken tot mijn verjaardag, dus zo'n 3 weken. ik wist gewoon dat als ik het niet zou doen, ik spijt zou krijgen. dus doe ik het. lisa vandaag gesproken en natuurlijk vond ze het jammer dat we elkaar niet snel gaan zien en niet met kerst, maar ze was ook blij voor me en ze heeft zelf ook toffe plannen. we vliegen samen terug en we willen daarvoor sowieso nog een stukje samen reizen.
voor de baan kiezen betekent ook minder tijd om veel plekken te zien, maar de voors wegen voor mij op tegen de tegens. ik zal daar nauwelijks geld uitgeven en als ik dus klaar ben heb ik nog een lekker zakcentje om extra luxe te leven, waarom niet?
worst case scenario is dat het helemaal niks is. nou ja, in dat geval ga ik daar weg en krijg ik misschien niet of minder betaald maar ja dat is jammer dan. de kans om daar te zijn is wel heel gaaf. en ik verwacht niet dat het een slechte ervaring wordt.
dit is de website van het hotel: http://www.boutiquehotelcalamia.com/
ik vind het behoorlijk spannend maar ik denk dat het wel tof wordt! soms moet je gewoon in het diepe springen. ik zal morgenochtend vertrekken vanuit bocas en zij halen mij op in horconcitos.
hopelijk regent het daar wat minder. oh en ik heb internet daar, dus ik hou jullie op de hoogte.
wish me good luck & hasta la pasta!

  • 16 December 2011 - 07:55

    Frank:

    Wat een mooie foto's en lekker veel tekst. Ik denk dat je juist wél een goede rugzak reiziger bent, want je stelt je plannen steeds bij als het nodig is, je bent flexibel. Jammer dat je Lisa niet met Kerst ziet, zit ze ver bij je vandaan? Misschien kan zij een paar dagen naar jou komen? Vandaag is het hier een vieze natte dag met in andere delen van Nederland de eerste natte sneeuw! het is slechts 3,4 gr. op mijn balkon. Veel plezier verder! Frank.

  • 16 December 2011 - 08:35

    Gaby Y Alexander:

    Misschien is het wel zo'n bunga bunga tent mompelt Alexander. Het is een ecoresort, zeg ik, dat maakt niks uit, wil je kijken op tripadvisor. Zo zie je, we leven met je mee. Helemaal te gek als je daar kunt werken. Ik zou wel willen boeken voor kerst maar het is helaas reteduur. Werk ze

  • 16 December 2011 - 09:46

    Lia:

    Hoi Myrth. Dat lijkt me wel wat, kerst vieren bij jou in het resort! Ziet er poepsjiek uit. Hier is het vooral druilerig. Veel plezier alvast met kerst. Wij gaan zondag een uitgesteld sinterklaasfeestje vieren, we gaan je missen!

  • 16 December 2011 - 12:23

    Rode Dakduif:

    Hallo lekkerding!
    Dit is allemaal wel een verrassing zeg! Werken tijdens je reis! Ik vind het een toffe beslissing van je en ik hoop dat het gaat bevallen, maar aan je blog te lezen gaat dat wel lukken. Dat je het werk boven kerst vieren met l

  • 16 December 2011 - 12:27

    Rode Dakduif:

    Hallo lekkerding!
    Dit is allemaal wel een verrassing zeg! Werken tijdens je reis! Ik vind het een toffe beslissing van je en ik hoop dat het gaat bevallen, maar aan je blog te lezen gaat dat wel lukken. Dat je het werk boven kerst vieren met lisa kiest vind best knap. You're are an independent woman now =) haha maar je bent wel een drollie dat je zelfs je hakken had meegenomen! Ach daar leer je weer van. Je armbandjes zijn super leuk geworden! Hippie Myrthe =) veel succes op je werk en als het lukt moeten we snel weer even Skypen!! Ajuus! Xx

  • 17 December 2011 - 09:25

    Kate:

    Jeetje meid wat leuk!! Ja, ga maar in diepte springen, zo moet het om het leven helemaal te proeven! Echt super tof dat je dat gaat doen en dat je zo denkt!Ben troots de tante te zijn van een meid die zo het vreemde durft in te gaan!!!Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!!
    De foto's zijn idd super!!! En jij zit er prachtig uit! Al dat reizen doet je echt goed
    Hier is het leven maar saai na al jouw verhalen.hihi.Niks bijzonders hier. Als het niet stromt regent en andersom of allebei tegelijk.Is f..ing koud met al dat harde wind en de zon is amper te zien.maar ah..niks te klagen, het leven is nog steeds mooi.
    xxxx en hugs

  • 17 December 2011 - 12:10

    Els:

    wat zegt frank dat mooi, dat je juist een goede backpacker bent, het is idd maar net hoe je het ziet.
    ik bekijk je blog altijd in de klas en nu zit ik vast aan het maken van armbandjes van bliklipjes...... hartelijk dank daarvoor.
    spannend dat werken, maar laat het maar een klein deel van je reis blijven he? het reizen op zich is ook al veel avontuur. het voordeel van werken is natuurlijk wel dat je het land op een andere manier leert kennen.
    prachtige foto's.

  • 18 December 2011 - 08:58

    Cees En Juut:

    Hi lieve Myrthe,

    Wat spannend en wat een prachtig resort. Dat moet geweldig zijn om daar te werken. Toch even voorzichtig: heeft de manager zich kunnen identificeren of heeft hij referenties. Zorg op z'n minst dat iemand de naam en de gegevens van de man heeft. You never know.

    Blijf lekker mailen en je site bijhouden. Prachtige foto's weer. Je ziet er heel goed uit. Kuxxen Cees en Juut.

  • 19 December 2011 - 14:30

    Thomas Groenendaal:

    Je gaat niet terug komen als hippie hoor! Want dan moet Cartman even ingrijpen. Potverdorie ook nog quad gereden, je hebt je broer verslagen. Echt onwijs tof dat je nu een duiker bent, duiker zijn is toch ook veel cooler dan een hippie? ;-) Dat betekent natuurlijk wel dat als je terugkomt wij op duikvakantie moeten, zorg dus dat je niet al je geld opmaakt. (Dit was nog even mijn reactie op je vorige post) Dan lees ik nu dat je gaat werken en dus daadwerkelijk geld bespaart, like. En trouwens, het klinkt briljant dat werken. Vergeet niet dat ook ik ruim een maand gewerkt heb in Australië en dat dat een van mijn meest bizarre (werk)ervaringen was. En hoe chill is het dat je gratis eten en onderdak hebt? En hoe vaak krijg je de kans om, ik quote, op een "luxury Eco island Resort in the archipelago of Chiriqui" te werken? Potdomme, ik ben trots om jou broer te zijn!

  • 23 December 2011 - 11:00

    Rosa:

    Hee Myrth,
    Ik had het de afgelopen weken heel druk (met tentamens en herkansingen). Dus ik ben nu bezig om al je verhalen die ik nog niet gelezen heb, te bestuderen (ga van de laatste naar de ouderen).
    Ik heb op de website gekeken van dat hotel en het eerste wat ik dacht was: mijn God, wat luxe! Wat voor mensen komen daar? Mag jij ook in dat zwembad zwemmen. Als je uit het zwembad zwemt (dus over de drempel), zwem je dan meteen in de zee?
    Op naar het volgende verslag.
    xx

  • 23 December 2011 - 15:21

    G&A:

    Hola Myrta,
    Feliz Navidad y un Próspero Año Nuevo 2012. Muchus besos y un fuerte abrazo de tu amiga y amigo, Gaab&Aal

  • 24 December 2011 - 07:57

    FRANK:

    HAPPY HOLIDAYS AND BEST WISHES FOR 2012.

  • 24 December 2011 - 10:21

    Els:

    hee, lieve myrthe,
    gek idee dat je anders vandaag thuis was gekomen.....
    maar, je bent duidelijk nog niet klaar met reizen.
    hele fijne kerstdagen, laat ons weten wat je doet met kerst en maak er mooie foto's van.
    heel veel dikke zoenen, els.

  • 27 December 2011 - 09:06

    Cees En Juut:

    Hey lieve dame, wat doe je het toch goed daar in je uppie. Ik vind het knap hoor. Je staat lekker open voor alles en past je goed aan - zoals het op je afkomt. Super hoor. Go with the flow. Niet te veel natuurlijk, niet een hele echte hippie worden meer een fake hippie da's voldoende. Kerst hier rustig gevierd, gisteren de ouders van Cees en Pa. Daarna lekker een feelgood movie gekeken. Kortom lekker tuttig kerst. Dag lieve dame, geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Ik ga een halfjaar studeren en stage lopen in Madrid en deel mijn avonturen graag met jullie!

Actief sinds 08 Okt. 2011
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 25841

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Uitwisseling in Madrid

16 Oktober 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: